kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Magyarország
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Óbuda - Újlak III. téglagyár

2012.11.02 (Óbuda-Hegyvidékiek Egyesülete)



A Külső-Bécsi út jobb oldalán terült el a Törökkő-dűlő, a Bécsi útra merőleges, hosszú, keskeny szántóföldi parcellákkal. Ezen a területen - ma Bécsi út 343. sz. alatt - 1893-ban alakult meg a „Budapesti Tégla és Mészégető Gyár Rt.” tégla, és más agyagáruk gyártására. Az új társaság feldolgozó-présházat, négy Hoffmann-kemencét és szárítószíneket építve nagyvonalú gyártelepítésbe kezdett.  

Budapesti Tégla- és Mészégető Gyár Rt. vagy Drasche Téglagyár. A képen a téglagyár kemencéi

Budapesti Tégla- és Mészégető Gyár Rt. vagy Drasche Téglagyár. A képen a téglagyár kemencéi
Fotó: Óbuda-Hegyvidékiek Egyesülete

A Bécsi út bal oldalán munkáslakótelepet építettek. Föntebb, a domb magasabb részén volt a bánya, ahonnan az út fölött átvezetett csillepályán szállították az agyagot a gyárba, gépi és kézi feldolgozásra. Az ürömi vasútállomás térségében mészégetőt is vettek. A vállalkozás jól indult, de a millennium utáni évek építőipari pangása az egész téglaipart nehéz helyzetbe hozta.

1910-ben belépett a társaságba a Délvidéki eredetű Muschong-család és munkatársai, kik átvették a vállalat irányítását. Ugyanekkor jelent meg Budapesten a szomszédos Victoria téglagyárat megvásárló, a Muschongékkal rokoni kapcsolatban álló Bohn család is.

Az új vezetés fellendülést hozott a gyárnak, és a következő években megkezdték a cserépgyártást is. A világháború alatt beállt pangás következtében a vállalatot beolvasztották az 1869-ben alapított „Kőbányai Gőztéglagyár Társulat Pesten” nevű rt.-be, melynek kedvező volt a cseréppiacon való megjelenés lehetősége. Ettől kezdve a kettős telephelyű, kőbányai- óbudai cég vezetését átvették a Muschong család tagjai és munkatársaik. 1922-ben épült ki az iparvágány az óbudai vasútállomástól a telepig.

A KGTP Maglódi úti telepe szomszédos volt a Kőszénbánya ’s Téglagyár Társulat Pesten Rt. – KTTP, közismerten „a Drasche” – telepével. A két kőbányai gyár bányagödrei már összeértek az akkor még megvolt Gránátos út két oldalán. A KTTP végül 1926-ban - – a Pengő bevezetésének évében - magába olvasztotta a szomszédos KGTP üzemét, és vele természetesen annak óbudai telepét is. Így nyerte az óbudai gyár a közismert ’Drasche’ nevet, amely név hivatalosan már 1868-óta nem létezett. A KTTP részvényeinek többségét ekkor már bankok birtokolták, így a Muschong család kisebbségbe szorult, és kikerült az rt. vezetéséből.

Az óbudai gyárban többféle tégla és cserépipari terméket készítettek. Az 1930-as években új igény jelent meg a hő- és hangszigetelő anyagok iránt. E célból az óbudai telepen új üzem létesült, mely később a Thermalit nevű hőszigetelő anyagot gyártotta.

A gyárat 1948-ban államosították, ez után néhány évig ’Bécsi úti Téglagyár’ volt a neve, majd a Budai Tégla- és Cserépipari Vállalat III. sz. gyáregysége lett.

A gyár 1985-ig termelt, majd a kemencéket és a gyári épületek túlnyomó részét lebontották. A rendezetlen területen a legkülönbözőbb ipari és kereskedelmi cégeknek telephelyei alakultak ki. Bányája a Jablonka úti telkek mögött egyre nagyobb kiterjedésű lett. A gyár leállítása után a bánya hatalmas területét kommunális hulladékkal töltötték fel, és földdel letakarva viszonylag csökkentették a táj hatalmas sebét. A Bécsi út melletti területen itt is kereskedelmi létesítmények születtek.

Legutóbbi módosítás: 2012.11.02. 13:53

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline