kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Dél-Dunántúl

Kaposfő - Mezőcsokonya Gazdasági Vasút

(Vekker András)



A Mezőgazdasági Ipar Rt. (MIR) 1908-ban (egyes források szerint 1913-ban) Kaposfő megálló-rakodóhelyről (Kaposfő mh. és Kaposmérő vá. közötti nyíltvonali rakodó kiágazás) lóüzemű kisvasutat épít Alsónyíresen át Mezőcsokonya településig.

A Mezőcsokonya-Felsőnyíres kisvasúti vonal a mai járda és az út között vezetett. Mezőcsokonya, Táncsics utca.

A Mezőcsokonya-Felsőnyíres kisvasúti vonal a mai járda és az út között vezetett. Mezőcsokonya, Táncsics utca.
Fotó: Vekker András (2012.08.26.)

1920-ban a hálózatot bővítik, az üzemengedélyt gőzvontatásra állítják ki. A vasútvonal nyomtávolsága 760 mm, felépítménye 7 illetve 9 kg/fm súlyú sínekből áll. A vonal az Eszterházy földbirtok területén vezet.

A háború utáni földreform során az alsónyíresi szeszgyárat a Megyei Földhivatal Mezőcsokonya községnek juttatja. A vasút, mint a szeszgyár tartozéka, szintén a község tulajdonába kerül. 1948-ban a vasút a frissen megalakult földmívesszövetkezet tulajdonába kerül. Érdekes csavar a történetben, hogy a Kaposvári Cukorgyár, mint államosított üzem, magának tekintené a szeszgyárat, mint jogelődjének a MIR-nek a tulajdonát, amennyiben a szeszgyárat ipari üzemnek nyilvánítanák. Ellenkező esetben a vasút sínanyagára igényt tartana, melyet a saját (cukorgyári) kisvasúti hálózatába építene be.

1948. szeptember 29-én egy érdekeltekből álló bizottság a vasutat bejárja, megállapítják, hogy az a háború során különösebb károkat nem szenvedett, gördülőanyagát és egy motoros vontatóját a MIR elszállította.

Az év végén a MÁV jelzi, hogy az átrakó jó ideje kihasználatlan, ezért felbontását tervezi. Mezőcsokonya község kéri, hogy a 3 éves terv keretében Kaposfő település megállóhelyét fejlesszék rakodóhellyé, mely a faluból könnyebben megközelíthető lenne, és nyomvonal-korrekcióval a kisvasutat is a létesítendő átrakóhoz vezetnék. A MÁV, ha a minisztérium engedélyezi az új rakodó megépítését, annak anyagát az elbontandó rakodó felépítményéből biztosítaná.

1949. május 31-én a vasút a Kaposvári Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat kezelésébe kerül. Az átadás során megállapítást nyer, hogy a vasútvonalat 1948-ig alkalmi fuvarozásra használták, azóta forgalom nem zajlik rajta. Leltározásra kerül:

  • 10 km vágány, jó állapotban
  • 1 db motormozdony, üzemképes állapotban
  • 6 db kisvasúti kocsi, használható állapotban
  • 6 db vascsille, használhatatlan állapotban
  • 1 db "mozdonyház" 18 nm alapterülettel, téglából, cserépfedéssel

Az átvétel során az érintett fuvaroztatni vágyó termelőszövetkezetek elmondják, hogy a vasútra gazdasági szempontból nagy szükség van, a vonal által feltárt területeken terményraktár, hizlalda, szeszgyár működik.

És itt megszakad a történet, a kisvasút az 1951-es katonai térképen megkurtított vonalhosszal még megtalálható, későbbi GV-s iratanyagokban nem szerepel.

1950. augusztus 24-én a KPM kiadja a bontási engedélyt a kisvasúti átrakó iparvágányára.

Források:

  • Magyar Országos Levéltár
  • MÁV Központi Irattár
  • Magyar Néphadsereg Térképtára
  • Magyarország Vármegyéi c. könyv

(Moór Attila 2012.09.06.)


Mezőcsokonyán a Táncsics utcai árok és a járda közt haladt a Kaposfő - Mezőcsokonya vasút Felsőnyíres szakasza. A sínek helyén állítólag vezettek valamilyen vezetéket, és rendesen meggyűlt a bajuk az árokásó munkásoknak a kavicságyazattal. Innen tudni, hogy a járdához volt közelebb a sínek helye.

(Vekker András, 2012. augusztus)

Legutóbbi módosítás: 2012.09.05. 02:59

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline