| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kaposfő - Mezőcsokonya Gazdasági Vasút (Vekker András) A Mezőgazdasági Ipar Rt. (MIR) 1908-ban (egyes források szerint 1913-ban) Kaposfő megálló-rakodóhelyről (Kaposfő mh. és Kaposmérő vá. közötti nyíltvonali rakodó kiágazás) lóüzemű kisvasutat épít Alsónyíresen át Mezőcsokonya településig. A Mezőcsokonya-Felsőnyíres kisvasúti vonal a mai járda és az út között vezetett. Mezőcsokonya, Táncsics utca. 1920-ban a hálózatot bővítik, az üzemengedélyt gőzvontatásra állítják ki. A vasútvonal nyomtávolsága 760 mm, felépítménye 7 illetve 9 kg/fm súlyú sínekből áll. A vonal az Eszterházy földbirtok területén vezet. A háború utáni földreform során az alsónyíresi szeszgyárat a Megyei Földhivatal Mezőcsokonya községnek juttatja. A vasút, mint a szeszgyár tartozéka, szintén a község tulajdonába kerül. 1948-ban a vasút a frissen megalakult földmívesszövetkezet tulajdonába kerül. Érdekes csavar a történetben, hogy a Kaposvári Cukorgyár, mint államosított üzem, magának tekintené a szeszgyárat, mint jogelődjének a MIR-nek a tulajdonát, amennyiben a szeszgyárat ipari üzemnek nyilvánítanák. Ellenkező esetben a vasút sínanyagára igényt tartana, melyet a saját (cukorgyári) kisvasúti hálózatába építene be. 1948. szeptember 29-én egy érdekeltekből álló bizottság a vasutat bejárja, megállapítják, hogy az a háború során különösebb károkat nem szenvedett, gördülőanyagát és egy motoros vontatóját a MIR elszállította. Az év végén a MÁV jelzi, hogy az átrakó jó ideje kihasználatlan, ezért felbontását tervezi. Mezőcsokonya község kéri, hogy a 3 éves terv keretében Kaposfő település megállóhelyét fejlesszék rakodóhellyé, mely a faluból könnyebben megközelíthető lenne, és nyomvonal-korrekcióval a kisvasutat is a létesítendő átrakóhoz vezetnék. A MÁV, ha a minisztérium engedélyezi az új rakodó megépítését, annak anyagát az elbontandó rakodó felépítményéből biztosítaná. 1949. május 31-én a vasút a Kaposvári Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat kezelésébe kerül. Az átadás során megállapítást nyer, hogy a vasútvonalat 1948-ig alkalmi fuvarozásra használták, azóta forgalom nem zajlik rajta. Leltározásra kerül:
Az átvétel során az érintett fuvaroztatni vágyó termelőszövetkezetek elmondják, hogy a vasútra gazdasági szempontból nagy szükség van, a vonal által feltárt területeken terményraktár, hizlalda, szeszgyár működik. És itt megszakad a történet, a kisvasút az 1951-es katonai térképen megkurtított vonalhosszal még megtalálható, későbbi GV-s iratanyagokban nem szerepel. 1950. augusztus 24-én a KPM kiadja a bontási engedélyt a kisvasúti átrakó iparvágányára. Források:
(Moór Attila 2012.09.06.) Mezőcsokonyán a Táncsics utcai árok és a járda közt haladt a Kaposfő - Mezőcsokonya vasút Felsőnyíres szakasza. A sínek helyén állítólag vezettek valamilyen vezetéket, és rendesen meggyűlt a bajuk az árokásó munkásoknak a kavicságyazattal. Innen tudni, hogy a járdához volt közelebb a sínek helye. (Vekker András, 2012. augusztus)
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |