kisvasut.hu - Szakmai oldalak - Szakmai segédletek

Utasszám

(Chikán Gábor)



A rendszerbe belépő utasok száma (a rendszer lehet egyetlen vonat, vagy egy nagyobb időszak vonatainak összessége). A rendszeren belül átszálló utas csak egy utasként veendő figyelembe, a menettérti (vagy más speciális jeggyel bérlettel többször utazó)  minden utazása külön-külön belépés a közlekedési rendszerbe.

Leegyszerűsítve: egy vonatnál a vonaton utazók száma (függetlenül a megtett távolságtól, viszonylattól), illetve több vonat esetén - átszállásmentes menetrendben - ezek vonatonkénti összege.

Példa
  • 15 ember utazik A-ból B-be a 300 sz. vonaton
  • 22 ember utazik A-ból D-be a 300 sz., majd C-ben átszállva a 310 sz. vonatokon
  • 10 ember  utazik B-ből C-be a 300 sz. vonaton
  • 30 ember utazik D-ből C-be a 309 sz. vonaton
  • 24 ember utazik A-ból C-be a 300, és vissza C-ből A-ba a 309 sz. vonaton (menettérti jeggyel).

E példában

  • a 300 sz. vonat utasszáma 71 fő (15+22+10+24),
  • a 310 sz. vonat utasszáma 22 fő,
  • a 309 sz. vonat utasszáma 54 fő (30+24),
  • a vizsgált vonatok (időszak) összes utasszáma 125 fő (15+22+10+30+24x2).

Változatok

Lehet az utasszám szűrt is, pl. fizető vagy nem fizető utasszám. Ilyenkor a számítás annyiban más, hogy csak a fizető vagy nem fizető utasokat kell beszámolni.

Keresztmetszeti utasszám esetén csak a megadott pályakeresztmetszeten átutazók számát vesszük figyelembe. A fenti példában a B-C szakasz keresztmetszeti utasszáma

  • a 300 sz. vonaton 56 fő (22+10+24),
  • a 309 sz. vonaton 24 fő,
  • a vizsgált vonatokon (időszakban) összesen 80 fő (56+24).

Megjegyzés

A menettérti jeggyel utazók mindkét igénybe vett vonat utasszámába beszámítanak, a vizsgált időszakban (több vonat összes utasszámát számítva) pedig két utasnak számítandóak - függetlenül attól, hogy csak egy természetes személyről van szó. Hasonlóan kell eljárni más, többszöri utazásra jogosító jegynél is.

A fizető utasok megszámolását általában az eladott menetjegyek adatai megkönnyítik, a nem fizetőknél a vasutak különböző gyakorlatokat alakíthatnak ki: akár az utasok tényleges megszámolását vagy becslést alkalmazva.

Az összes utasszám nem lehet nagyobb, mint a vonatonkénti utasszámok összege, kisebb azonban lehet (a fenti példában 125 < 71+22+54). A keresztmetszeti utasszám sem lehet nagyobb az utasszámnál.

Előfordul a gyakorlatban az utaslétszám fogalom is, mely - külön definiálás hiányában - azonos az utasszámmal.

Legutóbbi módosítás: 2011.11.11. 11:15

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline