kisvasut.hu - kisvasut.hu -

Bővebb menetrendi kínálat 2012-ben

2011.09.14 (Chikán Gábor)



Elkészült a kisvasutak 2012. évi menetrendje, mely elérhető menetrendi oldalunkon vagy menetrendi keresőnkben is. Általánosságban elmondható, hogy – a tulajdonos MFB kezdeményezésére – a kisvasutak bővülő szolgáltatást terveznek: egyes vonalakon több vonat közlekedik, sok helyütt bővül az üzemidő, és újabb vasútvonalak kapcsolódnak be az ütemes menetrendi rendszerbe.

Lillafüreden a garadnai vonal legfontosabb változása, hogy az évtizedek óta fennálló, 70-80 perces gyakoriságú menetrend 75 perces gyakoriságra változik. Az első vonat így kicsivel korábban, a legkésőbbi kicsit később indul majd. Július-augusztus hónapokban pedig immár hétköznap is hét vonatpár közlekedik végig a vonalon. Sajnos ugyanakkor a mahócai vonalon – a vasúti pálya megrongáltsága miatt – nem hirdetnek meg menetrendet, csak különvonat rendelhető, Csanyik Erdei iskoláig.

Felsőtárkányban a menetrendi szerkezet változatlan, de a vasútüzem a délutáni vonatpárnál is biztosítja az autóbusz-csatlakozást a vonathoz.

Gyöngyösön a mátrafüredi vonalon a 2011. tavaszán bevezetett 60 perces követésű ütemes menetrend lesz érvényben 2012-ben is, míg a szalajkaházi vonalon 120 perce ütemes közlekedést vezetnek be (bár továbbra is csak Lajosházáig közlekednek a vonatok). Megoldott a csatlakozás is az országos vasúthálózatra (ebben kis szépséghibát és kényelmetlenséget okoz MÁV-Start menetrendjében délelőtt hiányzó vonatpár). Mátrafüred és Lajosháza között négy vonatpár közvetlenül, átszállás nélkül közlekedik, továbbá különleges szolgáltatásként az év hat napján éjszakai közlekedés is lesz Lajosházáig. Jónéhány hétvégén menetrend szerint is közlekedni fog a kisvasút gőzmozdonya, felár nélkül.

Királyréten a menetrendi szerkezet változatlan, de Kismarosról 10 perccel később indulnak majd a vonatok, elejét véve ezzel annak, hogy az országos vasúthálózat pontatlansága az eddigi szűk csatlakozási idő miatt gyakran megkésleltette a kisvonatokat. Emellett Néhány kisebb forgalmú megállóban ezentúl menetrend szerint nem állnak meg a vonatok.

Gemencen a pörbölyi indulások ütemes jellegűek lesznek, és igazodnak az országos hálózat csatlakozásaihoz. Eggyel több vonatpár közlekedik majd, és napi három lehetőség is lesz eljutni Gemenc-Dunapartra. Gemenci delta és Bárányfok között ismét lesz nem csak feltételesen meghirdetett vonat.

Almamelléken az eddigi egy helyett két pár vonat közlekedik majd.

Mesztegnyőn az évtizedek óta fennmaradt keddi és pénteki közlekedés helyett (már 2011. augusztustól) hétvégi közlekedésre tértek át, az első vonat pedig később indul, hogy egy balatoni nyaralásról is kényelmesen elérhető legyen a felsőkaki erdő.

Kaszón két vonatpár is közlekedik majd Szentáig, alkalmazkodva a fővonali menetrendhez, így már Kaposvárról is ki lehet ruccanni egy kaszói ebédre. Igaz, 2012-ben csak kedden. Csütörtökön és szombaton a jelenlegihez hasonlóan Kaszóról Balátára közlekedik egy vonatpár.

Csömödér is a korábbinál áttekinthetőbb menetrendet kínál, immár a hét minden napján a teljes személyszállításra megnyitott vonalon végig lehet utazni legalább két vonatpárral a nyári félévben. Kilenc alkalommal gőzvontatású nosztalgiavonatok is menetrend szerint közlekednek.

Kemencén a menetrendi szerkezet változatlan, két vonatpár 2012-ben feltételesen közlekedik.

Debrecenben az indulások ütemes jellegűek lesznek, hétvégenként 4 vonatpár közlekedik, időszakosan hétköznap is lesz 2-3 vonatpár. A nyári időszakban szombatonként egy koraesti, éjszakai vonatpár is lesz.

Változatlan marad a menetrend Pálházán, Szilvásváradon, a Szob-Nagybörzsöny vasúton.

Gemenc és Csömödér után Kemence is alkalmazza 2012-ben a feltételes vonatközlekedést. Ez annyit jelent, hogy egyes megjelölt vonatok akkor közlekednek, ha az utazási szándékot előzőleg jelezték a vasútüzemnek. A menetrendek lábjegyzetei tartalmazzák az erre vonatkozó adatokat.

Legutóbbi módosítás: 2011.09.14. 14:27

Hozzászólások

Birincsik József (2011-09-16 11:42:28)

A Mátravasút lépései mindenképpen impresszívek. Reméljük, hogy megtalálják a célközönségüket. Jó lenne, ha a drágán visszaépült szalajkaházi vonal újraéledhetne.

Felsőtárkány kínálata kicsit szűkös. Ott évekkel korábban volt ígéret a gőzösüzem bevezetésére, de nem került sor a dologra. Kár, pedig gyönyörű tájon menne. Hiányolom onnan a fotózási célra közlekedő esetleges különdíjas rönk- és kőszállító tehervonatokat is legalább évi 2-3 alkalommal. Remek téma lenne. Kialakíthatnának igényesen elhelyezett fotós állásokat a vasút mellett, amiket csak a fotójeggyel rendelkezők vehetnének igénybe, és ebből lehetne finanszírozni a fotó-tehervonat közlekedését.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harmincnyolc meg negyvenöt?
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline