| |||||||||||||||||||||
|
Kisvasutak lehetőségei Magyarországon 2011.06.17 Az Egyesülettől kért állásfoglalás a kisvasutak, különösen a jelenleg üzemen kívüli Kecskeméti és Nyíregyházi Kisvasút jövőbeni lehetőségeiről. A kép illusztráció - de Kecskeméten, Nyíregyházán is csak korszerű eszközökre építhető a jövő Ma Magyarországon a kisvasutak lehetnek
Általánosságban elmondható, hogy a mai magyarországi turisztikai kisvasutak (1-2 kivételtől eltekintve) nem önmagukban turisztikai attrakciók, hanem turisztikai attrakciók és létesítmények megközelítését, összeköttetését szolgáló közösségi közlekedési eszközök. Ezt nem írja felül az, hogy külön szolgáltatásként nagyon sok kisvasútnak van múzeuma, nosztalgia-programja, de ezek csak kiegészítik az elsődlegesen működő közösségi közlekedési funkciót. Ez a funkció azonban megkívánja, hogy legyen a vasút mentén turisztikai látnivaló, amely kellően sok turistát vonz ahhoz, hogy az eredendően nagy tömegű áru- és személyszállításra kifejlesztett vasúti rendszernek (még ha a kisvasutak esetén másutt is húzódik a nagy tömeg határa) értelmet adjon. Ezt figyelmen kívül hagyva a turisztikai célú közlekedési szolgáltatások erőltetése nem fogja igazolni a kisvasút létjogosultságát. A hétköznapi utazási célokat (megközelítőleg, de pontatlanul a ma közszolgáltatásnak elismert személyszállítás) szolgáló kisvasutakat az elmúlt években felszámolták, csak a balatonfenyvesi hálózaton maradt ilyen üzemmód mutatóban. Ennek jövője és a funkció visszaállíthatósága szemléletváltási és műszaki kérdés is. Ezen esetben az utasok célja nem a hangulatos, nosztalgikus, látványos időtöltés, hanem éppen ellenkezőleg, az utazás ne legyen maradandó élmény: gyors, kényelmes, sűrű vonatközlekedés képes csak megfelelni az igényeknek, amelyben semmilyen módon nem "enyhítő körülmény" a keskeny nyomtáv. Ehhez a magas minőségű normál nyomtávú mellékvonallal, vagy korszerű autóbuszokkal összemérhető műszaki színvonalat, közlekedési paramétereket kell elérni, nincs helye a szakmában a "kisvasút, jó lesz a fapados hússzal is" elvnek. * * * A nyíregyházi kisvasút esetében be kell látni, hogy a vasút környezetében Sóstó kivételével nincsenek számottevő turisztikai látnivalók, melyeket a nagyra becsülendő helyi lokálpatriotizmuson felül turisták – vasúti közlekedéshez mérhető – tömege keresne fel. Az egyedüli ilyen, sóstói látványosságokhoz pedig a kisvasút földrajzi helyzete nem megfelelő: hiába van itt ideális helyen a kisvasút állomása, ha nincs másik olyan állomás, ahonnan/ahová turisták tömege utazna. Mindezzel ellentétben a vasút vonalvezetése, a feltárt terület lakosszáma Magyarországon egyedülállóan kiváló adottság a hétköznapi utazási célok elővárosi jellegű kiszolgálására. E kisvasút újjáéledésének alapfeltétele egy olyan műszaki színvonal létesítése, mely a vonalvezetési adottságok kihasználásával, a napi munkába, iskolába járás igényeinek képes megfelelni. Ilyen fejlesztések nélkül, azaz a meglévő infrastruktúrán, meglévő gördülőállománnyal való bármilyen újraindulás ma már nem hozhat érdemi eredményt, sőt, inkább a kisvasút értelmetlenségét bizonyítaná. * * * A kecskeméti kisvasút helyzete némiképp más, mint a nyíregyházi. Itt a bugaci puszta jelent olyan turisztikai célpontot, melynek vonzereje a közösségi közlekedést preferáló szervezés mellett – alsó határon – alkalmas lehet a Kecskemét-Bugac közti vasúti közlekedés turisztikai megalapozására. A kisvasút más vonalszakaszain azonban már nincs ilyen (vasúti közlekedéshez mérhető vonzerejű) turisztikai háttér. A kisvasút által feltárt településekről Kecskemétre, Kiskőrösre utazás jelenthet még olyan hétköznapi utazási igényt, mely a nyíregyházi hálózatéval ugyan nem vetekszik, de valószínűleg megalapozhat vasúti szolgáltatást (sőt, éppen itt mutatkozhat meg a keskeny nyomtávnak az az előnye, hogy kisebb forgalom mellett is gazdaságos vasúti közlekedést biztosíthat). Természetesen ennek is előfeltétele a nyíregyházánál leírt műszaki háttér – azzal a kiegészítéssel, hogy a kecskeméti állomás kedvezőtlen városföldrajzi helyzetét orvosolni kell. Kisvasúti tekintetben különös lehetőség a Kecskemét-Kiskőrös városközi összeköttetés. A vasutat – az előbbiek szerint szükséges fejlesztése – alkalmassá teszi arra is, hogy a két város közti személyszállítást kiszolgálja. Számottevő forgalmat generáló turisztikai attrakció, nagyobb település hiányában kérdéses, hogy a Bugac-felső – Kiskunmajsa szakasz üzemben tartható-e, ilyen attrakció létesítése azonban bármely vonalszakaszon újragondoltathatja a kérdést. * * * Ezzel összhangban, mind a kecskeméti mind a nyíregyházi vonalak további létét elsősorban a közösségi közlekedési funkció (és ennek finanszírozása) visszaadásával, a MÁV szisztémánál egyszerűbb üzemeltetési szerkezettel látjuk megvalósíthatónak, az erdei vasutaknál kipróbált, kisvasutakra egyszerűsített üzemviteli technológiára alapozva. Emellett olyan turisztikai látnivalókkal, amelyek - évente sokszázezres - látogatottságukkal elegendő turistát vonzanak ahhoz, hogy annak töredéke vonatra szállva még elegendő legyen megalapozni a kisvasút létjogosultságát.
Hozzászólások Száraz Attila (2011-06-21 06:42:37) ,,Az egyedüli ilyen, sóstói látványosságokhoz pedig a kisvasút földrajzi helyzete nem megfelelő." Karap Krisztián (2011-06-22 06:15:05) Tisztelt Száraz úr! Karap Krisztián (2011-06-22 06:16:00) Könnyű ugyan Ausztriával dobálózni, de a Zillertalbahn-on korszerű motorvonattal fenn voltunk a völgyben egy óra alatt, végig kapcsolódó látványosságok (kötélpályák, strandok, szálláshelyek, falusi turizmus...), ütemes menetrend, stb stb. Indulásnál kezembe nyomtak egy térképet az egész völgyről, hogy itt kötélpálya, ott strand, ott egy másik kötélpálya, menj utaz azokkal is és hagyd itt a pénzed, mert kell. Száraz Attila (2011-06-22 22:32:07) Tisztelt Karap Úr! Száraz Attila (2011-06-22 22:33:50) Tisztelt Karap Úr! Chikán Gábor (2011-06-23 09:17:13) Mint a cikk egyik készítője, reagálnom kell Száraz Úr gondolataira. Csonka Tamás (2011-08-22 11:54:00) Tisztelt Chikán Gábor Úr! Dr. Tokodi Bence (2011-09-11 02:56:59) Hohó! Óházi Bálint mondatait mintha már olvastam volna valahol... :) Csak az idézőjel maradt le a szöveg elejéről és végéről. :D Dr. Tokodi Bence (2011-09-11 02:58:21) u.i.: Elnézést, helyesen: Óházy e94 e94 (2011-12-03 22:28:29) Üdvözlet! Barkó Richard (2012-03-24 10:02:58) Érdekes vita bontakozott itt ki. Először is csodálom, hogy szakértő KBK-s tagtársam nem tekinti összeköttetésnek egy megyeszékhely forgalmas vasútállomását a város legvonzóbb látványosságaival összekötő vonalszakaszt. Mintha elfelejtenénk, hogy Kemencén is szinte a semmiből csináltunk 12 évvel ezelőtt vasutat. Most meg a helyett, hogy örülnénk annak, hogy követőkre találtunk, mi akarjuk nekik megmagyarázni, hogy miért nem lehet? Gratulálok! Barkó Richard (2012-03-24 10:03:41) Amúgy megjegyzem, hogy Kemencén sincs százezres nagyságrendű turizmus, mégis virul a vasút. Barkó Richard (2012-03-25 16:09:38) Amúgy sejtem, honnan a félreértés. Az egyesület szakmai szervezet, elsősorban közlekedés-szakmai. Kiváló szakemberek mellett lelkes amatőrökkel. Namármost szakmai a közlekedésben, de nem szakmai a turizmus területén. E téren bizony, amatőrök vagyunk, nem is tudom, van-e köztünk turisztikai szakember. Tehát azt javaslom, a turisztikai kérdésekről abban jártasakat is kérdezzenek meg az érdeklődők, ne csak a KBK-t! Németh Tibor (2012-05-04 20:52:15) Mint turista hozzászólnék a témához.Tavaly voltunk Nyíregyházán az állatkertben az autót3 km re tudtuk letenni a bejárattól annyian voltak. Másnap busszal próbálkoztunk a negyedik járatra fértünk fel.Közben a kisvasút vágánya 50-re van bejárattól.Az Mk48 egy környezetbarát példánya Miskolcon már üzemel a bak kocsi felújítása se lenne ördöngösség.De Magyarországon ez a divat minden vagy semmi. Tombor Peti (2015-04-18 19:56:55) A Nyírvidéki kisvasutat nosztalgia forgalommal lehetne újraindítani. Ön is hozzászólhatAz e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter. |
| |||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |