Kemencei Erdei Múzeumvasút oldal logo
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Vasútépítés tűzszerészi segítséggel

2003.10.17 (Fodor Illés)



Nemrég megkezdődött a Kemencei Erdei Múzeumvasút újabb szakaszának felújítása, azonban a munkákat nem várt problémák nehezítik meg: 2003. október 15-én az egyik munkagép - amely a kemencei ifjúsági tábor melletti töltéselmosásnál dolgozott - hét darab, második világháborús tüzérségi aknát ásott ki a földből, amelyeket a tűzszerészeknek helyben kellett megsemmisíteniük.

Az aknákat rejtő alámosás - amikor még senki sem tudta, hogy mit rejt a föld

Az aknákat rejtő alámosás - amikor még senki sem tudta, hogy mit rejt a föld
Fotó: Chikán Gábor

A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium támogatásával a Kemencei Erdei Múzeumvasút újabb szakaszának felújításába kezdett bele a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület, melynek keretében számos kisebb munka mellett megújul egy, az 1999-es árvízben megsemmisült hidak közül, valamint megszüntetünk egy komoly töltéselmosást, ahol a kisvasút pályája mellé egy négy méter magas partfalat mosott ki a patak. A munkáknak köszönhetően 2004. májusától már 3,2 kilométer hosszan futhatnak majd a felújított pályán - Feketevölgy-alsó megállóhelyig - a kisvasút szerelvényei.

Az építkezés folyamán azonban nem várt fordulat történt: október 15-én délelőtt az egyik munkagép hét második világháborús, fel nem robbant tüzérségi aknát fordított ki a földből. A helyszínre érkező tűzszerészek megállapították, hogy a lövedékek nem szállíthatóak, így azokat helyben, a - szerencsére üres - ifjúsági tábor területén kellett felrobbantani.

A Börzsöny területén a második világháború végén komoly harcok folytak a szembenálló felek között, valamint nagy tüzérségi készleteket halmoztak fel különféle fegyverekből a szembenálló felek. (Egyes források szerint ezek szállításához az akkor még igen kiterjedt hálózattal rendelkező kisvasutat is igénybe vették.) A harcok után megtalált lőszereket általában helyben robbantották fel, aminek következtében nagy kráterek keletkeztek, amelyeket később víz töltött ki; ma tavak töltik ki őket. Ezeket a helyi köznyelv bombatölcséreknek nevezi, ilyen található például a Diósjenőt Kemencével összekötő műút mellett Mázsaház után. Igen komoly a mennyisége azonban azoknak a lőszereknek, amelyek „rejtve maradtak”, ezeket ugyanis az elmúlt ötven évben rendszeresen kimosták a vízfolyások, így például az 1999-es nagy árvíz után Kemence község területéről több, mint ötven darabot kellett elszállítaniuk belőlük a tűzszerészeknek. Ennek következtében várható, hogy számolni kell majd a jövőben is hasonló „meglepetésekkel”.

2003. október 16-án, csütörtökön sor került a hídépítés leglátványosabb elemére, az acélból készült pillér, illetve az I-tartók beemelésére. Mivel a terep közúti járművekkel csak nehezen megközelíthető, ezért az alkatrészeket a Bence szálló útátjárójától vonattal kellett felszállítani a helyszínre. Ebben segítségre volt a MÁV Hídépítő Kft. által hozott két pályakocsi is. Az állandóan szemerkélő eső következtében igen csúszós pálya, valamint a nehéz teher miatt ezeket a vonatokat - a kisvasút története során először - három mozdonnyal kellett továbbítani.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV