kisvasut.hu - kisvasut.hu -

Megújul az első kommandói kisvasúti jármű

2010.11.17 (Papucs András)



Kommandón már az 1930-as években mûködött sínautó (drezina), ezek voltak a vezetõk, prominens vendégek szállítóeszközei.

A drezina lerakása Sepsiszentgyörgyön

A drezina lerakása Sepsiszentgyörgyön
Fotó: Papucs András (2009.11.08.)

Az elsõ jármûvek Austro-Daimler motorral felszerelt, 8 személyes pályakocsiknak épültek, de az 50-es évektõl már személygépkocsiról is tudunk: egy IFA Framo-ról maradt fent felvétel. Ezt a pályamunkások is használták, de erre a célra késõbb kisteherautókat rendszeresítettek. Egy igazi ritkaság következett a sorban, most már a szocializmus elvtársainak vadászati célú szállítására, egy páncélozott Skoda VOS, de ezt a jármûvet pár év üzemelés után, baleset következtében selejtezni kellett.

Az 1980-as évek közepén váratlanul Kommandóra látogató Nicolae Ceușescu-nak viszont gyorsan szüksége volt egy autóra, így a kisvasút mûhelyében alig 24 óra alatt átépítettek ARO terepjárót. Ezt követte, vagy talán ezzel egyidõben, a kovásznai Szívkórházból leselejtezett GAZ 24-02 Volga típusú drezina.

A nagyon lepusztult jármûvet a 'Kommandói Napok' keretében sikerült újra a sínre tenni, majd ezt követõen november 9-én szállították a sepsiszentgyörgyi Puskás Tivadar Szakközépiskolába, felújítás céljából. A kombi Volgából valójában csak az alváz maradt, hiányzik a motor, a sebességváltó, szélvédõ, ablakok, mûszerfal, kárpitozás.... A szállítást sepsiszentgyörgyi Consic cég végezte, a fenti rakodást a kommandóiak oldották meg, lent pedig a Tega (sepsiszentgyörgyi köztisztasági vállalat) homlokrakodója emelte le a jármûvet a teherautóról. Az iskolában már ki is pucolták a jármûvet, és kiderült, hogy eredetileg nem zöld, hanem fekete volt.A bádogosmunkához szükséges fogyóeszközökkel a Depo (Compact Kft.) támogatott. Mivel szeretnénk eredeti állapotába helyreállítani a jármûvet, szükségünk van mindenféle Gaz 24-es (Volga) alkatrészekre. A felajánlásokat szívesen vesszük.

Az eseményekrõl fotóbeszámoló itt.

Cikk a Háromszékben.

 

Legutóbbi módosítás: 2011.01.25. 12:12

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV