kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Idén folytatódhatnak az M4 állagmegóvási műveletei

2010.03.17



A magyar közlekedés- és technikatörténet egyik legfontosabb emléke a LÁNG Gépgyár által 1927-29 között a Szegedi Gazdasági vasút számára gyártott négy darab 120 lőerős teljesítményű dízel-elektromos mozdony. A mozdony volt a hazánkban gyártott legelső dízelmozdony, valamint a legelső olyan mozdony amely teljes egészében villamos erőátvitelt alkalmazott.

Munkában az M4-es

Munkában az M4-es
Fotó: Czibere László gyűjteménye

A villamosmotor és erőátviteli szerkezetet egy dízelmotor hajtotta meg. A motor energiáját 550 voltos dinamóba vitte át, és a 80 tonnás vonatot 40-45 km-es ebességgel vontatta üzemszerűen. A maga idejében forradalminak számító technikai megoldás jelentősen megelőzte korát és messzeföldről csodájára jártak. A gyár és Szeged városa nagyon büszke volt ezekre a mozdonyokra és világkiállításokra valamint szakmai kiállításokra jártak vele. A mozdony 1929-ben a Barcelonai világkiállításon aranyérmet, és több szakmai kiállításon is első díjat nyert!
A 40-es évek végén az eredeti LÁNG motorokat JAR 135-ös motorokra cserélték. A mozdonyokat a 70-es években selejtezték. Az M1, M2 és M3 sorszámú mozdonyok sorsa azóta ismeretlen. Egyetlen mozdony az M4-es azonban a mai napig fennmaradt , bár elég kalandos történetet futott be az elmúlt években.
A mozdony jelenleg a Közlekedési Múzeum tulajdona és a Gyermekvasút fűtőházában várja sorsa jobbra fordulását.
A korábbi években a Nagycenki Múzeumvasút, valamint a volt osztrák tulajdonosa már elkezdte a felújítását, de időközben bekövetkezett halála miatt ez félbemaradt. A Gyermekvasútra kerülése után többször is elkezdték a felújítását, ám ez sajnos mindig félbemaradt.
Pár éve néhány lelkes amatőr elkezdte az állapotfelmérést és ezzel párhuzamosan szervezni a mozdony társadalmi munkában történő felújítását. Mostanra jutottak odáig, hogy immáron elkezdik szervezni a tényleges felújítási munkát amelyre természetesen minden érdeklődőt szeretettel várnak!


A felújítás megújult honlapja szerint:


"Legfontosabb cél, hogy újra üzemképes állapotban legyen eme kuriózum és műemlék a magyar gép-, illetve mozdonygyártás tiszteletére. A felújítás már sok éve elkezdődött, de a befejezés még távol van. Ami hatalmas előny, hogy a mozdony forgóvázait és benne a vontatómotorokat már felújították, a generátor pedig szintén jó állapotban van, persze a körülményekhez képest. Komoly akadályt jelent a felújításban, hogy a jármű számos alkatrésze a vandalizmus áldozataként hiányzik, illetve megrongálódott. Idén tavasszal ismét nekifogunk és első lépésként az állagmegóvásra koncentrálunk, illetve a JAR 135 motor alkatrészeit kell elraktároznunk, hogy finanszírozottság esetén csökkentsük a kiadásokat.
2010. tavaszán szeretnénk elkezdeni a mozdony állagmegóvását amihez bárki csatlakozhat, aki úgy érzi, hogy segíteni tudja munkánkat. Konkrét időpont még nincs, de első alkalommal felmérjük a mozdony mostani állapotát, az érdeklődők megismerhetik közelebbről is a negyedik magyar dízelmozdonyt. Terveink szerint a jármű bezárhatósága és a tető befejezése a legfontosabb feladat."


További információk: www.m4.hu

Legutóbbi módosítás: 2010.03.17. 00:51

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline