Az Úrkúti Gazdasági Vasút a második világháború előtt épült ki az úrkúti mangánbánya és a MÁV Felsőcsinger rakodóhelye között. A vonal legfőképp a mangánérc bányától a nagyvasútig történő szállítására szolgált, de egy időben egy erdei vasút is csatlakozott hozzá, amely az Úrkút fölötti Zsófiapusztára vezetett.
A mangán szállításának üzemi technológiája nem volt túl takarékos, hiszen a bányából kiérkező ércet át kellett rakni a 600 mm nyomtávú csillékből a 760 mm-esekbe, majd Felsőcsingerben ezt az 1435 mm-es nagyvasúti kocsikba kellett áttölteni, ami jelentős többletköltséget eredményezett (ezért látható a képeken néhány háromsínes vágány is). A kisvasút pályája az 1980-as évek végére eléggé relomlott. A mangánbánya nem támogatta felújítását, inkább a teherautókkal való szállítást preferálta, mely a mai napig is működik. Az Úrkúti Gazdasági vasút 1990-ben szűnt meg, a síneket még ezévben felszedték. Szűcs Zoltán az 1980-as évek második felében fotózta végig a kisvasutat. |
archív, Bárdos Imre, Guba József, Sztachó Lajos, Szűcs Zoltán József, Thorday Zoltán felvételei |
[válogatott képek (26 db)]
[összes kép (+15 db)] |