kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Még nem üzemel a szobi kisvasút

2008.05.09 (kisvasut.hu)



A téves információkkal ellentétben a Szob-Márianosztra közötti kisvasúton nem indult meg a menetrend szerinti személyforgalom a május elsejei hétvégén; akkor csak egy eseti, terheléses próbaüzem folyt. A rendszeres, menetrend szerinti személyforgalom beindítására még várni kell. Addig a kemencei, a királyréti és a nagybörzsönyi kisvasutakat vehetik igénybe az érdeklődők.
Márianosztra háttérben a Pálos templom, és egykori rendház, ma az utóbbi (egy kicsi, a rendnek visszaadott résztől eltekintve) fegyház.

Márianosztra háttérben a Pálos templom, és egykori rendház, ma az utóbbi (egy kicsi, a rendnek visszaadott résztől eltekintve) fegyház.
Fotó: Szűcs Zoltán József (2008.02.26.)

Meg nem erősített információink szerint a nehézkes üzemkezdet hátterében kivitelezői hiányosságok miatt késésben lévő használatbavételi engedélyek, és a 40/2006 és a 72/2006 számú GKM rendelet által előírt vasútbiztonsági tanúsítvány áll. A vasútüzem beindításához szükséges engedélyek (pálya és jármű üzemengedély, pályahálózat működtetési és vállalkozó vasúti működési engedély) között van ugyanis a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzésének szükségessége (2006. előtt erre és a működési engedélyre még nem volt szükség).

Az új engedélyek szükségességét a kisvasutak üzemeltetői tudomásul vették, nem tehettek mást. A vasútbiztonsági tanúsítvány díjtételei azonban meghaladják a legtöbb kisvasutat üzemeltető társaság lehetőségeit (ezt a 72/2006 számú rendelet tartalmazza). Például egy a közel nyolc kilométeres  kisvasút számára az engedély beszerzése lés 5 évenkénti felülvizsgálata 4 728 200 forintos terhet jelent, emellett évente 2 836 920 forint költséget a vasútbiztonsági tanúsítvány éves ellenőrzési díja.

Ez az összeg a hazai kisvasutak üzemeltetőinek bevállalhatatlan, néhány esetben a teljes jegyárbevételt meghaladja. A kisvasutak önmagukban veszteségesek, működésüket az üzemeltető más, nyereséges forrásokból finanszírozza. Elgondolkoztató, hogy hány kisvasút üzemeltetője fogja ilyen díjtételek között úgy gondolni, hogy ennyit neki nem ér a vasút működtetése? Megjegyezzük, hogy a Magyar Vasúti Hivatal díjtételei elvileg hasonlóan magasak, de ott a kisvasutak számára 99 százalékos kedvezményt biztosítanak a hatósági díjakból, a legfeljebb néhány tízezer forintos tétel pedig minden üzemeltető számára elfogadható.

Köztudott, hogy az önmagukban veszteségesen üzemelő kisvasutak az ökoturizmusban igen előkelő helyet töltenek be: segítségükkel nagy csoportok mozgathatók például a fokozottan védett területeken a környezet károsítása nélkül. Kitűnő segítséget nyújtanak a környezeti nevelésben, nem utolsó sorban pedig a vonalak menti községek, kistérségek turisztikai színfoltjai - gyakran az adott terület legfőbb idegenforgalmi látványosságai - is egyben. Egy önmagában veszteséges kisvasút működése egy kisebb térségben a ráépülő turizmusnak köszönhetően döntően pozitív eredményt jelent. Ennek ellenére a kisvasutak közvetlen állami támogatása az idei évben várhatóan megszűnik.

Jelenleg egyetlen kisvasút sem rendelkezik vasútbiztonsági tanúsítvánnyal Magyarországon.

Legutóbbi módosítás: 2008.05.09. 12:14

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline