kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Devecseri Erdei Vasút

(Szűcs Zoltán József)



Az 1925-30-as években épült DEVECSER - SÁROSFŐ között, Esterházy Tamás gróf birtokán. Nyomtávja: 760 mm; sínrendszere: 9,3 kg/fm; maximális emelkedése 18,5 ezrelék; minimális ívsugara 30 méter volt.

Marácz István özv. Sipőcznétől kapott kép, a Félix vasút (Félix-bánya) vonalán teljesítő gőzösöket mutatja.  (Nyirád Kolontár vonal Félix vasút)

Marácz István özv. Sipőcznétől kapott kép, a Félix vasút (Félix-bánya) vonalán teljesítő gőzösöket mutatja. (Nyirád Kolontár vonal Félix vasút)
Fotó: ismeretlen (1955.)

Építési hossza:

Devecser - Sárosfő (fővonal)

13 723 m

Szilontai szárnyvonal (1950)

3 743 m

Kolontári szárnyvonal (1954)

1 811 m

Összesen

19 268 m


A fűrésztelepet 1923-ban létesítették a térképen is látható fővonallal. Vonójárműként azt a Krauss (München)  (7301/1920) "BIMBÓ" nevű gőzöst állították forgalomba, ami addig a fertődi Esterházy birtokon szolgált. 1924-ben a mozdonyt eladták Pálházára, ahol 1961-ig szolgált 357,311 pályaszámon. 

Helyébe szintén az Esterházy hitbizományon belül az O&K 7880/1916 "PÉTER" nevű gőzös került, mely később 357,304 pályaszámot kapott.

Vontatási feladatait 1954-ig egyedül látta el. Ekkor került GV 3713 számon a vasúthoz az első és egyetlen C-50-es. A fatelepen új vágány épült párhuzamosan a gattervágánnyal és a végére egy egyvágányos, aknás mozdonyszín került. 

1951-54-ben összekötötték a bauxitbánya Félix-bánya - Kolontár MÁV átrakó vonalával. Ezután a kolontári erdők fáját is Devecserbe szállították. Évente mintegy 6 - 8.000 köbméter fát és pár száz tonna követ szállítottak.

Az 1965. október 15-én lezárult vonaltörténethez tartozik, hogy a síneket Almamellékre, a C-50-est és pár kocsit Pálházára adták el. A pálházai jelenlegi C01-401 a DEV-1, GV 3713 bejegyzési ezt bizonyítják.

(Más források szerint: A vontatást egy MD-2-es mozdony végezte, melynek motorja 30 LE-t teljesített. A gördülőanyag 14 db platós, és 14 db truck kocsiból állt. A személyzet 8 fő volt.)


Térkép


Legutóbbi módosítás: 2007.12.02. 13:27

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline