Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Adatgyűjtés a kisvasúti járművekről és a KBK kódszámok



Már hosszú évek óta foglalkozunk adatgyűjtéssel a hazai kisvasúti járművekről, ami a legtömörebb formában is 80 sűrűn teleírt A4-es oldal lehetne. Ebben a hazai kisvasutak jelenlegi járművei közel hiánytalanul, a régebbi, már nem létezőek viszont jelentős hiányokkal fel vannak sorolva. Már így is több, mint 8000 mozdony, személykocsi, teherkocsi adataival van dolgunk, rendszerezésük külön feladat.

A járművek listája azonban már honlapunkon is elérhető kereshető adatbázis formájában: http://kisvasut.hu/jarmulista/

Vegyünk példaképpen egy C-50 -es mozdonyt, amit a MÁV Északi Főműhely gyártott 1955-ben 760 mm nyomtávval, mint köztudott, B tengelyelrendezéssel. Ez a mozdony valamikor forgalomba állt Szobon, GV 360 pályaszámmal, majd 1957.06.01-én átszámozták GV 3760-ra. 1965-ben átállomásították Lepsénybe, majd valamikor Dombóvárra, de csak annyit tudunk, hogy 1976-ban már ott volt ("Látták", "Leltárban volt"). 1980.08. hónapban a MÁV selejtezte a 102399/80 sz. rendelettel, és Csömödérre került, ahol már 4-es pályaszámon állt forgalomba.

Mint e néhány sorból kitűnik, van egy halom szám, amik között rendet kéne rakni. Mi az alábbi módon tettük:

2255,3760

Éfm

EDK-413

1955

B

760

...........

F

Szob

GV 360

1957.06.01.

Á

Szob

GV 3760

1965.

>

Lepsény

GV 3760

1976.

L

Dombóvár

GV 3760

1980.08.

S

Dombóvár

GV 3760 R 102399/80

1980.08.

>

Csömödér

4

Ami a táblázatból magyarázatra szorulhat, az a 2255,3760. Mint említettük, sokezer járművel van dolgunk, így a pontos azonosítása érdekében használhatnánk a pályaszámot, de pl. a GV 3760 is túlságosan az 1957..1980 időszakra utalna, ami félreértéseket okozhat, illetve 4-es pályaszámú mozdony is túl sok van...

Tehát fogtunk egy jól áttekinthető rendszert, és bevezettük a 8 jegyű KBK-kódot, amit a hasonlóság ellenére senki sem kever össze a pályaszámmal - ám ahhoz hasonlóan természetesen sokminden elárul a járműről. A Kemencei Erdei Múzeumvasút pályaszámként is ezeket a kódokat alkalmazza.

A járműlistát még Szűcs Zoltán kezdte összeállítani, ma már többen dolgozunk rajta. Elhatározásunk, és természetesen céljunk is, hogy a lista adataival minél többek munkájához segítséget nyújthassunk épp úgy, ahogy mi is bárkitől elfogadunk hozzá további adatokat.

A KBK kódszámok

A KBK kódszámokkal a több, mint 6000 jármű könnyűszerrel listába rendezhető, kereshető. Természetesen az azonosító kód figyelembe veszi a járműtípusokat is, így mindenféle járműdokumentáció azonosítására is jól alkalmas.

A KBK kódszám általános alakja: ABCD,EFGH

A

a jármű típusa (gőzmozdony, dízelmozdony, ..., nyitott utasterű személykocsi, ..., tartálykocsi, ...)

B

tengelyek száma (általában)

CD

konkrét típus kódja

E

alsorozat altípusok elkülönítésére

FGH

egyedi sorszám

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline