| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Debreceni vidámpark kisvasútja (Szűcs Zoltán József) A Debreceni Vidámparkot 1960-ban hozták létre a Nagyerdő területén. Ennek keretében került sor a kisvasút kiépítésére is, melyet 1960. május 1-jén adtak át a forgalomnak. Az alakuló, épülő Vidámparkban az első építkezések egyike volt az 1100 m hosszú 760 mm-es keskeny nyomtávú vasúti pálya építése, mely 11 kg/fm-es sínszerkezetre, homokágyban, talpfákkal készült. A kisvasút C-50-es sorozatú, GV 4505 pályaszámú dízel üzemű mozdonya a Szerencsi Gazdasági Műhelyfőnökségtől érkezett, akárcsak a 4 db nyitott, egyedi kivitelű személykocsi is. Érkezését követően a kismozdony is besegített a Vidámpark és vasút építésébe. Csilléket húzott, ezen történt az építési anyagok, föld, homok szállítása. A pálya meglehetősen jó állapotú, i sínekből készült. Az eredeti elképzelések szerint a kisvonat egy "mese-alagúton" is keresztül haladt volna, de ennek megépítése anyagi okok miatt elmaradt. A vonal egy kétvágányos végállomásról indul, majd egy nagy hurokvágányban végződik. A hurokvágány végén egy kört is beépítettek a pályába, ezáltal meghosszabbítható a menetidő (erre az összekötő vágányra tervezték a "mese-alagutat" is). A hurokvágányban egy mellékvágány is található. Jelenlegi pályája az eredeti nyomvonalon halad, csupán kisebb szerkezeti változtatások történtek rajta. A pályához 6 db váltó tartozik, utólag megépült egy kitérő vágány. A 70-es évek közepén a nyitott kocsikat átcserélték zárt kocsikra. Ez az állapot kb. 1 évig tartott, mert a megnövekedett súly rongálta a síneket, a látogatók is jobban kedvelték a megszokott nyitott kocsikat, ezek hangulatosabbak és jobban illeszkedtek az erdei környezetbe. A vasúti pálya, a mozdony, a kocsik karbantartása folyamatosan, tervszerűen történik és történt. Nagyobb felújításra 1984-ben került sor, amikor a pályaszerkezetet a MÁV Debreceni Építési Főnökség átépítette társadalmi összefogással 23 kg/fm szerkezetű betonaljas pályára. A kocsik külső külleme 10 évenként változott. 1985-ben Walt Disney figurákkal, 1995-ben "Dinó" figurákkal díszítették. 1995-ben a kocsik vázszerkezete és a mozdony elhasználódott Csepel motorja is felújításra kerül.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |