kisvasut.hu
Vasúttörténet - Dél-Alföld
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Tiszakécskei kisvasút

(Szűcs Zoltán József)



A vonal a nagyvasúti állomástól a Tisza-partig futott volna, így az ideérkezõknek hangulatos utazási körülményeket biztosítva. A helybéliek is használhatták volna a vonalat a helyi közlekedés részeként. A felsõbb közlekedési hatóságokat azonban - úgy tûnik - nemigen lelkesítette a vasútépítés terve. Az 5 km/h megengedett sebességgel közlekedõ szerelvények számára - közlekedésbiztonsági szabályokra hivatkozva - valamennyi útátjáróhoz fénysorompó telepítését szabták meg az építési engedély feltételeként. Az ezzel járó többletköltséget a tiszakécskeiek nem vállalhatták, így a vasút rövidebb útvonalon épült meg.

Egy kis pihenő Tiszapart állomáson visszatolatás előtt

Egy kis pihenő Tiszapart állomáson visszatolatás előtt
Fotó: Pulisch József (2005.08.20.)

1971. augusztus 20-án adták át a kisvasutat. A vonal 1,2 kilométer hosszan Sportliget állomástól Tiszapart állomásig kanyarog, illetve igazában csak egy nagyot kanyarodik. Sportliget végállomáson épült fel a jármûtelep, ahol a kisvasút valamennyi jármûve fedett helyen áll. Az állomás két vágányú, ennek folytatása a szín. Ezen kívül még egy tárolóvágány is készült. Tiszapart vá. egyszerûbb, itt két vágány van, a körüljárás végett.

A jármûállomány egy C-50-es motor, két Bak típusú személykocsi, és egy kéttengelyes nyitott kocsi (Bk544). A színezés kezdetben piros-kék, majd néhány éve a C-50-est sárgára, a Bk544-est sárga-pirosra festették. A Bak kocsiknál meghagyták az eredeti színezést. A mozdony Túrkevérõl került a vasútra 1971-ben. Az utasításban eredetileg két mozdonyt adott át az államvasút (GV 3772 és GV 3773), ám csak az utóbbi van meg, a másikat szétbontották. A Bak kocsik Békéscsabáról származnak, a MÁV alföldi kisvasúton futottak.

Hivatásforgalom a rövidke vonalon nincs, Tiszakécske nagyságához mérten azonban nagyon is népszerû a kisvasút. Az úttörõ jelleg fokozatosan átalakult, majd a név is Gyermekvasútra változott, manapság inkább helyiérdekû jellegû a vonal. Jelenleg a személyzet egy fõ, õ vezeti a mozdonyt, árusítja a jegyeket. Mivel egyedül a körüljárást lebonyolítani nem tudja, a Sportligettõl a Tiszapartig húzva fut a szerelvény, majd visszatol.

A Bak kocsikat üzemben a megnyitó alkalmával láthattuk, ekkor a TV híradóban is szerepelt a kisvasút. Üzemszerûen csak a "kis kilátó" kocsi közlekedett, nyaranta. Ám sajnos a '90-es években gyakorivá váltak az üzemszünetek. 1996-ban már el sem indulhatott egyetlen mozdonyuk. A város azonban megmozdult, Tiszakécskei polgárok, gondos szakmai irányítás mellet rendbe hozták a pályát, mozdonyuk javításához a MÁV Kecskeméti Fûtõház adott segítséget, így a vonal 25-ik születésnapján 1996. augusztus 20-án elindulhatott a kisvasút. Ekkor kapcsolódtak be a kisvasutak napjai rendezvénysorozatba. Azóta többször szóba került a vonal meghosszabbítása is, de konkrét lépésekre eddig még nem került sor.

Legutóbbi módosítás: 2009.01.27. 20:13

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline