| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kisvasúthálózatunk alakulása 1990-2021 között 2022.03.15 (Chikán Gábor) 10 éve készült cikkünkben bemutattuk a hazai kisvasúthálózat alakulását 1990-től 2012-ig. Most frissítjük az utóbbi 10 évvel. Kisvasúthálózatunk alakulása (narancs - menetrendi üzem, zöld - egyéb üzem, szürke - üzemen kívül) Visszatekintés 1990 után az 1992-1995 közti időszak volt egy átmeneti mélypont. Lillafüreden szűkült az üzem, és ott, Felsőtárkányban, valamint Balatonfenyvesen bontottak el használaton kívüli vonalakat. 2000 körül viszont fejlődés indult, Csömödéren új összekötő vonal épült, és több üzemen kívüli vasútvonalon újraindult a személyszállítás, csak Balatonfenyves nagy részének leállítása volt számottevő visszalépés. 2009-ben viszont a diagramon is feltűnő visszaesés volt a MÁV két nagy kisvasúthálózatának leállítása. 2012-ben így a számításba vett 24 kisvasúton 473 km létező kisvasútból 213 km-en volt személyszállítás, további 82 km üzemelt csak teher- vagy különvonati forgalommal, és 179 km volt üzemen kívül. Leépülés 2012-től 2012 után visszaesés kezdődött: Kaszón ezután menetrend szerint már csak Balátáig jártak a vonatok (ám tovább Szentáig mind a mai napig fenn van tartva a pálya); Gemencen leállt a forgalom Keselyűs és Bárányfok között A felsőpetényi bányavasutat pedig a leállítása után közel 10 évvel el is bontották. Új vasútvonalak 2016-tól 2016-ban viszont nagyobb előrelépésre került sor: megépült a felcsúti kisvasút (5,8 km) a korábban felszámolt Székesfehérvár – Bicske normál nyomtávú vasút egy szakaszán, és újjáépült az évtizedekkel korábban elbontott Márianosztra – Nagyirtás (6,3 km) vonalszakasz, újra összekötve Szobot Nagybörzsönnyel kisvasúton. Vegyes érzések 2021-ben A fejlődés kicsit még folytatódott 2021-ben a balatonfenyvesi kisvasút Imremajor - Csiszta vonalának felújításával, újjáépülésével (7,8 km), valamint a csömödéri hálózat is hosszabbodott 1 km-t Kistolmács felé. Újraindult, és 400 m-rel hosszabb lett a Tiszakécskei kisvasút. E sikerek mellett csak kevéssé ismert azonban, hogy az év sok visszaesést is hozott: az év elején leállt tömörkényi halgazdasági kisvasút (hajtánypályaként való újjáélesztésére van elképzelés), a mesztegnyői kisvasút, és Csömödéren a korábban csak teherforgalmat szolgáló vonalakon kb. 33 km hosszban leállt a közlekedés. A Budapest – Kelebia vasútvonal felújításához kapcsolódóan pedig sor került a kecskeméti kisvasút kiskőrösi állomásának és átrakójának elbontására. (Nem biztos információ, hogy a beruházás részeként épül-e új végállomás új helyszínen.) A cikk elkészítéséhez figyelembe vett kisvasutak: Almamellék, Balatonfenyves, Budapest Gyermekvasút, Csömödér, Debrecen vidámpark, Debrecen Zsuzsi, Fehértó, Felcsút, Felsőpetény, Felsőtárkány, Gemenc, Gyöngyös, Hortobágy, Kaszó, Kecskemét, Kemence, Királyrét, Lillafüred, Mesztegnyő, Nagycenk, Nyíregyháza, Pálháza, Pécs, Szilvásvárad, Szob-Nagybörzsöny, Tiszakécske.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |