| |||||||||||||||||||||||
|
100 éves a LÁEV 2020.11.16 (Almási Zoltán) 2020-ban ünnepli a fennálásának 100. évfordulóját...
100 éves a Szinvavölgyi Erdei Vasút
100 éve, 1920 november 14-én gördült végig az első Garadnárol indult fával megrakott vonat Miskolc központjához közeli Fáskert állomásra. Ezzel megkezdte működését a Szinvavölgyi Erdei Vasút. Persze akkor még gőzmozdonyokkal (MÁVAG 85, és 70 típus) A trianoni békediktátumnak talán az egyetlen dolog amit köszönhetünk az a mai formájában ismert Lillafüred és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút létrejötte. A békediktátum miatti területvesztés révén kezdődött az addig szinte érintetlen Bükk hegység feltárása. A kiránduló turizmusnak sem volt más lehetősége, mint a megmaradt hegységek felé fordulni. Kaán Károly államerdészet vezető és helyettes államtitkár a vasút tervezésével 1918 februárjában megbízza Stern Zsigmond és Stern Imre budapesti mérnököket. Az előmunkálatok után 1920. február 24. napján kelt 79434/1919. számú kereskedelemügyi miniszteri rendelet engedélyezte a Miskolcról Lillafüred érintésével a Szinva völgyében az erdei iparvasút építését, amellyel Modrovich Ferenc erdőmérnököt bízták meg, aki később a vasút első vezetője lett. Az ő munkája nélkül ez a vasút nem jöhetett volna létre. Többek között a kiviteli terv egyik lényeges szakaszát módosítva, Modrovich Ferenc tervezte meg a Mélyvölgyi völgyhidat a hozzá vezető vonalszakaszokkal A 25 méter magas 64 méter hosszú, három betonpilléres „Gerber-tartós” mélyvölgyi viadukt terhelési próbáját, 1921. január 12-én tartották az első, az FGV- IV. számot viselő (SZEV-1) gőzmozdonnyal (MÁV Gépgyár 8510 tip., 4724/1919. gy.sz.) Kezdetben csak teherforgalmú erdei vasúton a személyszállítást a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség először 1923.08.18-án szóban, majd a kereskedelemügyi miniszter a 62.443/1924. számú rendelettel engedélyezte. Az első személyszállító vonat 1923. augusztus 20-án indult Miskolcról Lillafüredig, az utasok szállítását 4 db teherkocsival oldották meg, úgy, hogy a kocsik platójára lócákat helyeztek. A Palotaszálló építése nagyot lendített a vasút forgalmán. A kereskedelmi miniszter 1929 májusában kezdeményezte, hogy a „Szinvavölgyi Erdei Vasút” elnevezés helyett a „Lillafüredi Állami Erdei Vasút” megnevezés lépjen életbe. Az élénkülő turizmus és a Palotaszálló megnyitása miatt is a személyforgalom fejlesztésére beszerzésre került a budapesti Ganz gyárból és az Orenstein & Koppel Magyar Rt. Keskenyvágányú Vasutak Gyárából két egyedi gyártású benzin üzemű motorkocsi és öt motor-mellékkocsi, amelyek 1929 júliusától álltak forgalomba. Talán ezt az első 10 évet tekinthetjük a LÁEV fénykorának. Erről és a vasút születésétől eltelt 100 évre emlékeztek meg a LÁEV mai vezetői nagyon szűk körben az idei pandémia helyzetre tekintettel. Ezen a november 14.i szombaton egy-egy koszorút helyeztek el a vasút telephelyén lévő emléktáblánál Felső-Majláthon és a lillafüredi állomásépület falánál. A MABÉOSZ Vasútmotívum-gyűjtő Szakkör pedig egy emléklappal, emlékborítékkal és egy postai emlékbélyegzővel járult hozzá a centenáriumhoz. Ez a postai emlékbélyegző még ezen a héten bárki számára elérhető a Miskolc Tiszai pályaudvar melletti Miskolc 2-es postahivatalban.Talán ezt az első 10 évet tekinthetjük a LÁEV fénykorának. Erről és a vasút születésétől eltelt 100 évre emlékeztek meg a LÁEV mai vezetői nagyon szűk körben az idei pandémia helyzetre tekintettel.
Miskolc/Budapest 2020.11.14. Almási Zoltán
|
| |||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |