|
F06-418 személykocsi futásjóságának javítása
2019.11.04 (Szűcs Zoltán József)
A Nyitott, 15 tonna raksúlyú a MÁV Székesfehérvári Járműjavító által az 1960-as években gyártott 760 mm nyomtávú teherkocsi, kisvasúti viszonylatban, ma is korszerű járómű. Számos kisvasúton építettek ezen alvázak felhasználásával személyvagonokat.
Gördülő tanösvény kocsi
Fotó: Molnár Márk (2009.04.19.)
A Börzsöny 2020 Kft másfél évtizede, 2004-ben készítette az első Jah tehervagon alvázra épül személykocsit a Királyréti Erdei Vasút részére. A cég Kft az első után még több kocsit készített, amelyek nem csak a királyréti, de a szobi és a nagybörzsönyi vasúton is futnak. A kocsik befogadó képessége közel azonos a Bax kocsiéval, ám jelentősen könnyebbek és egyik peronjuk megfelelő kialakításával nagy gyermekkocsis, vagy kerekes székes utasok számára is használhatók. Hátrányuk azonban a kemény, tehervagonos rugózás, bár az is igaz, hogy számos utasnak kifejezetten tetszik a „síndöcögény élmény”. Az F06-418 kocsi 2005.évben épült át. Azóta, egy rövid szobi kirándulástól eltekintve, amikor a megnyitás erős forgalmában besegített, királyréten fut. A ma már nehezen beszerezhető megfelelő méretű tekercsrugók helyett 2018.év elején csavarrugókat kapott. A több mint másfél éves tapasztalatok szerint a kocsi futása lágyabbá vált, s bár ringatózásra hajlamos, ez a vasúton alkalmazott sebességnél nem okoz futásjósági problémát. Tehát a jövőben más járműveknél is, természetesen az adott vasútvonal sajátosságainak figyelembevételével, alkalmazható a mára már nehezen beszerezhető, és élettartamuk végére ért, tekercsrugók helyett.
|
Legutóbbi módosítás: 2019-11-04 22:48
|
|
Képtár |
|
Vasútkereső |
|
|