| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Meggyespele - Pusztamizse GV 2017.05.23 (Marton Zsolt) A MÁV Hatvan Szolnok vasútvonalán levő Meggyespele megálló-rakodóhely tanyavilág mentén létesült, Jászberény állomás és Portelek megállóhely, majd állomás között. Személyforgalma település híján csekély, viszont teherforgalma jelentős volt, a környező jászsági termőföldek javainak szállítása miatt. Zagyva-híd A címbeli kisvasút innen indult, mint nagyvasúti átrakó állomásról, és vezetett a puszta földeken át, tanyák között a Zagyva folyóhoz, majd annak hídján át Pusztamizse majorhoz, és a Jásztelek Alattyán közúton túl, a Mizsei dűlőben ért véget. A pálya 600mm nyomtávval épült, 7kg/fm sínrendszerrel, teljes hossza 7.573vfm, és összesen 20db kitérő lett beépítve. Ezek közül 2-2db volt Meggyespele átrakón, Fábiánmajornál, amely Meggyespele és Pusztamizse közt félúton feküdt, és a Mizsei dűlőben, a vonal végén. E három helyen a váltók kitérővágányt kötöttek be a folyópályába rakodási célból, és későbbiekben, a motormozdonyok alkalmazásakor a szerelvények körüljárása végett is. A többi kitérő Pusztamizsén volt beépítve. Itt volt a kisvasút központi helye: telephely, kocsitároló és javító műhely, amely később motorszínként is szolgált.
Legkorábbi adatok szerint Hatvan Cukorgyár kapott üzemengedélyt a kisvasútra, a 123.661/VIII./1941.K.K.M. számú minisztériumi engedély alapján. A II. világháború e vasutat sem kímélte. A Zagyva-hidat az átvonuló német katonai csapatok felrobbantották, ezt leszámítva harci károk nem érték a kisvasutat. Inkább a lakosság fosztogatta, talpfákat, lórédeszkákat bontott ki tüzelőnek, síneket vitt el építéshez. A vasút további sorsa az alábbi iratokból jól látható: Helyszíni szemle 1948. X. 26-án, lóvontatású üzem, a 67391/1949.X/1. számú miniszteri rendelet alapján. A bizottság megállapítja, hogy a kisvasutat a Hatvani Cukorgyár Rt. a 123.661/VIII/1941.K.K.M. ill. 63.608/1946/1/2. sz. Közl. in. Szolnok vármegye földhivatala a Jászberény m. város területén haladó 5km kivételével a Pusztamizsei szövetkezetnek adta. Az új Zagyva-hídon a kisvasúti felépítmény megépítve.
Itt jegyezném meg, a Zagyva szabályozása miatt a híd délebbre került, és a Pusztamizsére vezető pályaszakasz is új vonalvezetést kapott. Ekkor az egyik kitérőt leamortizálódott állapota miatt kicserélték 9,3kg/fm rendszerűre. MÁV üzembe vétel 1949. IV. 21 XII. 24. A kisvasút átadása a Szolnoki Gazdasági Vasút Nemzeti Vállalatnak, 1949. VII. 20 VIII. 19.
A Hatvani Cukorgyár üzemengedélye 1949. II. 9-én kiadott K.M. 88911/1949.I.2. szám alatt kiadva. 1949. X. 10 14. közt datált iratok szerint a gazdasági vasút az államkincstáré a 450/1949. sz. Kormányrendelet alapján, MÁV kezelésébe kerülése rendezés alatt.
Meggyespele Pusztamizse GV. üzemengedély száma 22.720/1949.IX./2., kiadva 1949. IV. 22-én. 1957. XII. 5.: Pusztamizse jelentése szerint az alkalmazásukban levő B26 típusú, GV-3403 pályaszámú motormozdony állandóan elromlik, ezért a motor a Gazdasági Vasutak Igazgatósága rendelkezése végett Kisújszállás GV. javítóműhelybe szállítandó. Az egész kisvasút (15.146sfm) bontására javaslat 1959-re, felajánlása Hatvan Cukorgyárnak, melyet az visszautasít 1958. XII. havi levelében. Jászberény Járási Tanács, III. 15. tsz. Jászberény, Dimitrov tsz. Jánoshida, és Tolbuchin tsz. Pusztamizse érdekelt felek szerint a vonal maradjon, 1959. VIII. 14. Az egész Meggyespele Pusztamizse GV. vételi szándékát jelzi Jásztelek Tolbuchin tsz., 1959. IX. 20-ai levelében. Meggyespele Pusztamizse GV. átadása Jásztelek Tolbuchin tsz-nek, 1959. X. 31. A kisvasút motormozdonyos vontatási üzemre tért át 1950-től. Mozdonyadatok a GVI-nek leadott mozdonykönyvek alapján: GV-209, Orenstein & Koppel gyártmáy, RL.1 típus, futási adatok 1950 1952. GV-216, Orenstein & Koppel gyártmány, MD.2 típus, futási adatok 1950 1952.
GV-221 (előzően 103. psz.), Orenstein & Koppel gyártmány, Ford motoros, futási adatok 1951 1952.
Az 1960. III. 19-én kiadott MÁV hivatalos lapja szerinti gazdasági vasúti felosztásban Meggyespele Pusztamizse GV. 7km pályahosszal szerepel. 1961. VII. 7 VIII. 30. közti levelezés alapján Meggyespele mrh-en a kisvasúti vágányt megbontották, hivatkozva, zavarja a réparakodást. Rakodás befejezésekor utasítás és ígéret a vágány visszaépítésére. Térségi (Pusztamizse, Portelek) lakosok és a GV-nál valaha dolgozók elmondása alapján a kisvasút 1964-ben szűnt meg. Ezután Meggyespelén a rakodóvágányt is elbontották, így az megállóhellyé vált. Az itteni rakodás központosítva lett Jászberény állomásra, illetve a szomszéd megállóhelyből állomássá kiépülő Portelekre.
Egy érdekesség: e kisvasutat a helyiek kutyavasút-nak hívták, mivel a közeledő vonatok zaja hallatán a tanyasi kutyák nagy ugatásba kezdtek, és amelyik tudott, kirohant a vonathoz, hosszan mellette szaladt és kiabált, amíg ki nem fulladt.
Forrás: Országos Levéltár adatai, MÁV Központi Irattára adatai, térségi lakosok személyes közlései. Térképek a Hadtörténeti Intézet térképtárának anyagából. E térképek némelyikére ceruzával szerkesztettem be a kisvasút vágányait, és Meggyespelén a rakvágányt, vagy elmondások alapján, vagy mert a rendelkezésre álló helyszínrajz másolhatatlan állapotú volt. (További képek a képtárban).
Hozzászólások Még nincsenek hozzászólások. Ön is hozzászólhatAz e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter. |
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |