| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kiskéri bányavasút (Moór Attila) A kiskéri szénbányából Mohora nagyvasúti állomásának átrakójára szállította a szenet a bánya kisvasútja. Az államosításig szenet fuvaroztak rajta, de a háború után a szénbánya már nem üzemelt, a vasutat az erdészet kapta meg. Pár év üzem után viszont már az erdészet sem használta. Felmerült a vonal 760 mm-esre való átépítése és a közforgalomba kapcsolása, de 1952-ben az UVATERV felmérői meglepve tapasztalták, hogy a vasutat már az erdészet felbontotta. A sínanyag nagy része Börzsönybe került, az egyik Brigadelok Királyrétre, ahol végül nem állt üzembe. A vasút 1948-as leltárában egyetlen gőzmozdony és 15 db teherkocsi szerepelt. A pálya 9,3 kilós sínekből állt, rajta az engedélyezett sebesség 6 km/óra. A vasútnak szép fűtőháza volt Kiskéren. Mohorán az átrakó az állomástól pár száz méterre délre létesült. A kisvasút fennmaradt iratanyaga számos, mára már feloldhatatlan ellentmondást tartalmaz. A kiskéri kisvasút a bánya adatai szerint 633 mm-es, a Mallerd szerint 600 mm-es, a MÁV irattárban 760 mm-es csatlakozó vasútként szerepel. A vasút Vilmos nevű Brigadelokja 633 mm-es nyomtávolságú volt. A mozdony 1948-ban már egy éve lejárt kazánvizsgával üzemelt. A Mallerd iratanyagában 1948-ban Királyrétre szállítva, de ott üzembe nem állítva. Aztán egy 1953-as irat szerint a már felszedett vasút kiskéri fűtőházában áll, rég lejárt kazánnal, törött ívbeálló tengellyel, és Királyrét csak kazán armatúrákat vitt el róla. A kisvasut.hu vasútlistája 3 Kiskéren előforduló mozdonyról tud. Királyréten volt egy Vilmos nevű mozdony, így volt mivel keverni az iratokban (vagy szándékosan csúsztatni, melyre számos esetben szüksége volt a vasúttársaságoknak a működés fenntartásához is), hogy mi is került oda Kiskérről. Érdekesség, hogy a szénbánya és az erdészet között közötti szerződéseket a Gazdasági Vasutak Igazgatóságán állították ki, de nem ismert, miért került bevonásra ez a harmadik fél.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |