kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Lepsényi Gazdasági Vasút

(Moór Attila)



Feketepuszta Lepsénytől 12 km távolságra délre fekszik. Az egykori Festetics birtokot 1880-ban Lonkay Ármin béreli ki. A lápos, nagyrészt megműveletlen területet lecsapolja, a szállítások megkönnyítésére gazdasági vasutat épít.

Mátyásdomb a hetvenes években. A vonat a deltában áll. Itt volt az elágazás Ödönpuszta, Kisláng, Kálóz, ill. a Szabadbattyáni GV felé. A gép a 3704-es.

Mátyásdomb a hetvenes években. A vonat a deltában áll. Itt volt az elágazás Ödönpuszta, Kisláng, Kálóz, ill. a Szabadbattyáni GV felé. A gép a 3704-es.
Fotó: Dr. Károlyi Zsolt (1977.06.16.)

A kisvasút építési engedélyét a Kereskedelemügyi Minisztérium 83807/1907 számon Festetics Pál részére állítja ki.

1927-ben az üzemengedélyt a minisztérium Festetics Sándorra ruházza át (78020/1927).

Egy 1946-os felmérés szerint Festetics Sándor kisvasútja 22 km hosszú, a vonalon egy gőz- és egy motoros mozdony üzemel. A vasút korlátozott közforgalmú, hetente 3 pár személyvonat közlekedik.

1948-ban a vasút az Államkincstár tulajdonába, majd 1949-ban a Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat irányítása alá kerül, ekkor a Lepsény-Dég fővonal és mellékvonalai 28 km hosszan hálózzák be a területet.

1949-ben a Székesfehérvári Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat 400.000 forintos költségvetéssel a vonalon 14.000 talpfát, 70.000 sínszeget és 15.000 hevedercsavart épít be. 

A vonal üzemi hossza ekkor 23,6 km, felépítménye 9,3 kg/fm-es sínekből áll. Járműállománya 2 db új gyártású, 394,051 és 394,052 pályaszámú MÁVAG gőzmozdony, 1 db Ea 1013 pályaszámú személykocsi, 35 db kéttengelyes lóré, 3 db pályakocsi és 1 db hóeke.

A vasút felelős üzemvezetője: Fodor István, mozdonyvezetők: Király István és Végh György, fűtők: Rudas László és Szántó János, kalauzok: Somogyi József és Soós Imre, fékezők: Harangozó János, Kovács István és Kajári János. A pályafenntartás dolgozói: Pulai József előmunkás, valamint Fehér Albert és Dömötör József pályaőrök.

1952-ben Feketepuszta neve Mátyásdombra változik, máig nem kiderített, hogy Mátyás király vagy Rákosi Mátyás személye „ihlette” az átkeresztelést.

Az államosításkor a szomszédos Szabadbattyán környékén is megindul a kisvasúti hálózat fejlesztése, a két üzem vonalait 1952-ben összekötik. A következő két évben az egyesített hálózat fővonalain (Szabadbattyán-Kálóz-Kisláng-Mátyásdomb és Lepsény-Mátyásomb-Dég) személyvonatok is közlekednek, de a szállítási és utasforgalmi teljesítmények elmaradnak a várttól. 1955-től Kálóz és Mátyásdomb között a menetrend szerinti személyforgalom megszűnik.

1960-ban a Gazdasági Vasutak a MÁV igazgatása alá kerülnek, a hálózatot két különálló üzemfőnökséggé szervezik, majd 1963-ban ismét összevonják. A szállítási teljesítmények továbbra is az országos átlag alatt maradnak, egyes szárnyvonalakat felbontanak.

1963-ban Dégen a település határában lévő tó töltésén vezető vasutat a víz elmossa, az ideiglenes helyreállítás ellenére következő évben az utolsó 2 km-es szakaszt felszámolják.

1964-től a személyvonatok már csak Lepsény és Mátyásdomb között közlekednek.

A vasút 9,3 kg/fm-es felépítményét a következő években Lepsény és Mátyásdomb között erősebb sínekkel felújítják, a GV csökkentett menetidővel és sűrűbb vonatközlekedéssel szolgál.

A hetvenes években a meglévő szárnyvonalakat felbontják, majd 1977. augusztus 31-én a vasútüzemet felszámolják.

Forrás:

  • MÁV Központi Irattár
  • Magyar Nemzeti Levéltár
  • www.archivportal.hu 

 

(Moór Attila 2015.01.23.)

Legutóbbi módosítás: 2015-01-23 22:40

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline