kisvasut.hu
Vasúttörténet - Dél-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Kémes - Ilmapuszta Erdei Vasút



"A vonalat 1922-ben kezdte építeni a helyi uradalommal közösen egy faértékesítéssel foglakozó részvénytársaság. Még ebben az évben átadásra került a Kémes-Szaporca-Mucsierdő vonalszakasz 7 km hosszban. A sínrendszer 760 mm-es nyomtávon 9 kg-os síneken, fa aljakra szegezve nyert elhelyezést."

Sokan akadtak már az Interneten a cikkre, mely ezekkel a sorokkal kezdődik. Közülük számosan fordulnak a kisvasut.hu szerkesztőihez - figyelmünkbe ajánlják a cikket, a vasutat, mivel az nem szerepel a kisvasut.hu nyilvántartásaiban.

Ha az első lelkesedés után figyelmesen újraolvassuk a cikket, több furcsaságot is felfedezhetünk. A cikk gondosan felépített szerkezetben, képekkel illusztrálva idézi fel a kisvasút történetét, számos időpontot, nevet, hivatkozási forrást megemlít, miközben a hétköznap eseményeit is beleszövi. A figyelmes olvasás azonban megakad pár furcsaságon. A megfogalmazás korántsem egyenletes, és egyes fordulatok merőben kilógnak a "szakmai  stílusú"  szövegből. Az ilyen megfogalmazás: "Kémesen a MÁV állomás rakodóján rámpa, sötétben lámpa segítségével lehetett a fát átrakni. A nagyvasúti kocsi mérete sokszorosa az egyike a másikának." szokatlan és szakszerűtlen egy ilyen típusú szövegben.

A gyanú valóban nem alaptalan. A Kémes - Ilmapuszta Erdei Vasút sosem létezett. A cikket - és a vasút létezését - egy tréfa hívta életre, melyet az Internet megőrzött. A cikk stílusparódiája a hasonló technikatörténeti írásoknak. Követi a kisvasut.hu oldalán is megtalálható vasúttörténeti írások szerkezetét, fordulatait, fényképei is így kerültek kiválogatásra. A szerző mentségére legyen mondva, hogy nem megtévesztésnek, hanem tréfának szánta, s az, hogy az írás még mindig elérhető, csak annak köszönhető, hogy az oldal hozzáférését már elfeledte és törölni nem tudja.

Reméljük, nem okozott Önnek bosszúságot ez a tréfa. Ha Önben már a cikk olvasása közben felébredt a kétség a leírtakkal kapcsolatban, akkor az Ön hozzáállása megfelelő az Interneten található tartalmakhoz.

Roger Bacon-t idézve: "Fogadjuk mindazt gyanakvással, ami értelmünket könnyen megragadja és rabul ejti."

Legutóbbi módosítás: 2014.02.22. 20:01

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline