kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Dudar-Zirc szénvasút építése

(Moór Attila)



A Salgótarjáni Kőszénbánya Rt. (SKB) Dudar település mellett 1944 tavaszán a korábban felhagyott szénbányáinak újranyitására készül. A háborús helyzet miatt az újranyitást későbbre halasztja.
A kormányzat az országos szénutánpótlás biztosítása miatt ragaszkodik dunántúli bánya megnyitásához, és szerződésben is vállalja az SKB felé, hogy vasútvonalat épít a bányához.

A földmunkák megkönnyítésére és anyagszállítás céljaira a tervezett nyomvonalon 760 mm-es kisvasút épül.

Az építési munkák 1944. április elsején kezdődnek, MÁV hitelfedezettel és 16 katonai munkaszolgálatos századdal. Az ország cukorgyári kisvasútjairól öt gőz- és négy motormozdonyt szállítanak Zircre, ahol a vasútállomás északi végpontján létesítenek kisvasúti átrakót. Számtalan lánctalpas vontató, dömper, földgyalu segítségével megfeszített munka folyik.

1944 szeptemberében a nyilas hatalom a munkaszolgálatos századokat elvezényli Zircről, így az építkezés november elsején leáll. A földmunkák és műtárgyak eddigre nagyrészt már elkészültek, lefektetésre került 2 km hosszúságú normál nyomközű vonal, a kisvasúti pályával fonódott kialakítással. A front közeledtével a katonaság az épülő vonal mellett tárolt sínanyagot elássa.

A háború elvonulását követően a félkész vonal sorsáról a Közlekedésügyi Minisztérium dönt: az SKB hitelfedezetet kap a további munkálatokra, a vonal a MÁV műszaki felügyelete mellett épül tovább.

1945. december elsején kis létszámmal folytatódik a munka. A háborús károk felmérése során megállapítják, hogy az elásott sínek megvannak, ellenben a talpfák döntő többsége elveszett. Az épületekhez szánt, Zircen tárolt tégla, cserép, faanyagot a lakosság hordta szét.

1946 januárjában a munka ismét nagy erőkkel folyik, a kisvasútra MÁV tulajdonú, nagy teljesítményű négycsatlós gőzmozdonyok érkeznek. Az építkezésen nagyszámú politikai fogoly dolgozik.

1946 februárjában a kisvasút eléri a dudari bányát, a vonalon a hónap közepétől az építési munkálatokon felül a szénszállítás is megindul.

1946. április 17-én ünnepélyesen megnyitják a keskeny nyomközű bányavasutat, az eseményről a filmhíradó is beszámol: http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=6134

1946 decemberében a nagyvasúton is megindul a szénszállítás, a kisvasút három gőzmozdonyát a MÁV sárospataki fűtőházához szállítják, a fonódott vágány középső sínszálát elbontják.

Forrás:

  • Magyar Nemzeti Levéltár 
  • MÁV Központi Irattár 

(Moór Attila 2014.02.08.) 

Legutóbbi módosítás: 2014.02.14. 22:32

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline