kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Enyingi Gazdasági Vasút

(Moór Attila)



Gróf Csekonics Endre az Enying környéki birtokain 1923-ban kisvasutat létesít. A Kereskedelemügyi Minisztérium a vasút üzemengedélyét 55893/1924 számon állítja ki. A vonal Enying MÁV állomásról indul, a település gabonaraktárát valamint szeszgyárát érintve halad Páta-pusztáig. Itt elágazó szárnyvonal vezet Kabóka-pusztára. A fővonal Nagykustyán- és Jóremény pusztákat érintve Kiskustyán-pusztán ér véget.

Térképrészlet

Térképrészlet
Fotó: archív

Gróf Csekonics Endre halála után 1934-ben a kisvasút üzemengedélyét a Kereskedelemügyi Minisztérium 46461/1934 rendeletszámmal Csekonics Iván, Csekonics Gyula és Csekonics Endre grófokra ruházza át. A gőzüzemű gazdasági vasút ekkor nyolc vonalból áll, Enyingen és Kabóka-pusztán átrakó állomással csatlakozik a MÁV vonalához.

A kisvasút az államosítás során az Enyingi Földműves Szövetkezet tulajdonába kerül, 1949. augusztus 29-én a Székesfehérvári Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat kezelése alá vonják. Ekkor a 760 mm nyomtávolságú vasútvonal teljes hossza 14 km, a sínrendszere 7 kg/fm-es. Járműállománya 16 db üzemképes, 4 db javítható és 7 db roncs lóréból áll.

A háborúban tönkrement vasútvonal felújítását a szállítási igények nem indokolják, de a puszták tervezett bővítése és a közutak hiánya miatt az Enying és Nagykustány-puszta közötti vonalszakaszt helyreállítják. Kabóka-pusztát a MÁV mellékvonala szolgálja ki, így az ide vezető szárnyvonal felbontásra kerül.

1956 augusztusában a kisvasút nagyrészt felbontott állapotban, üzemen kívül áll. A megmaradt 4 km-es vonalszakasz sínanyagát a Cifrakerti Állami Gazdaság kapja meg, majd bontja fel.

Forrás:

  • MÁV Központi Irattár
  • Magyar Nemzeti Levéltár
  • www.archivportal.hu 

 

(Moór Attila, 2015.02.09.)

Legutóbbi módosítás: 2014-01-02 09:07:24

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline