kisvasut.hu
Vasúttörténet - Észak-Magyarország
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtatható változat

Sirok, a Mátravidéki Fémművek (Liszkó) építése

(Bozó Zoltán)



Az üzem a Rákosi-korszak erőltetett iparosításának köszönheti létrejöttét. Az üzem felépítéséhez egy kisvasút épült.

Az üzem a Rákosi-korszak erőltetett iparosításának köszönheti létrejöttét. Az akkori vezetés kézifegyverek lőszereinek gyártásra egy új, eldugott helyre telepített, néhány régebbi üzem utódjaként létrehozott új hadiüzemet építtetett Sirok határban Mátravidéki Fémművek néven 1949-51 között. A gyárban a békeidei termelést a különböző fémtubusok és flakonok jelentették. Háború esetén ugyanazok a gépek lőszerek készítésére voltak átállíthatóak. Olyannyira titkos volt a gyár, hogy semelyik polgári célú térképre nem rajzolták fel. Az építés idején még szigorú ÁVH-s őrséget is kapott. Néhány ilyen őrbódé-rom most is látható az egykori normál nyomtávú iparvágány-kiágazásnál.

A gyárnak saját tulajdonú lakótelepe, élelmiszerboltja, bölcsődéje, óvodája, sporttelepe, kultúrháza, élelmiszerboltja, vendéglője és szállodája is épült a falunak a gyár felőli végén.

Az üzem felépítéséhez egy kisvasút épült az akkor rakodóhelyként is üzemelő Kőkútpszta mh. és a gyártelep között, amely helyén épült meg a vágány fölszedése után a Liszkó gyártelep-Kőkútpuszta közút.

Legutóbbi módosítás: 2012-11-28 12:05:05

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV