kisvasut.hu
Vasúttörténet - Felvidék
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az oroszkai cukorgyári kisvasút

2012.11.07 (Bozó Zoltán)



Ez a cikk Zselíz város honlapjáról (www.zeliezovce.sk.) való, az eredeti szerkesztett változata.

Zselízi visszaemlékezések - Nem is olyan rég még fogalom volt a kisvasút

Néhány évvel ezelőtt még szűkebb és tágabb régiónkban is fogalom volt az alsó-garammenti kisvasút. Létrejötte szorosan összefügg az oroszkai cukorgyár felépítésével, amelyet 1893-ban adtak át. A gyár együttműködött az Esterházy-Breunner grófi birtokkal, s ennek nyomán épült fel a kisvasúti hálózat, mely cukorrépát szállított a gyárba. Abban az időben a cukorgyár 1200 embert foglalkoztatott, köztük sok zselízi lakost.

1906-ban a vasút 10,5 km-es szakaszon üzemelt. A nehéz rakománnyal megrakott vagonokat lovak húzták. A hálózatot szükség szerint bővítették szállítható és a helyszínen összerakható részekkel is (repvágány, repváltó...). 1912-ben kezdődött a kisvasút bővítése a többi gazdaság, falvak és majorok felé. A 760 mm nyomtávolságú vasúti sín egy métere 12 kg-ot nyomott. Ebben az időben váltották fel a lovakat gőzmozdonyokkal.

1914-ben a kisvasút volt az oka annak, hogy a Garamon való átkelés céljára a kompot híddal váltották fel, amelyen a sínek is áthaladtak. 1916-ban kibővítették a mozdonyszínt, mely így már négy mozdony befogadására volt képes. A tulajdonosok és a urasági hivatalnokok személyi drezinákat használtak a vasúton. A 30-as években a gőzmozdonyokat felváltotta az első motoros meghajtású mozdony, amelyet az Orenstein&Koppel cégtől szerezték be a helyiek. Abban az időben nagy megtiszteltetés volt gépészként vagy egyéb munkakörben a kisvasútnál dolgozni. A vasút sok embernek biztosított munkát. Ebben az időben 40-45 km volt a táv hossza, amely összekötötte Oroszkát, Karolinát, Nagypusztát, Nyírt, Málast és Zálogost, a Garam másik oldalán Árokot és Vadalmást. Szerencsére a II. világháború nem okozott nagy károkat a kisvasúthálózatban. Elkezdődött a volt uradalmi gazdasági épületek és az oroszkai cukorgyár intenzív felújítása. Ebben az időben lehetett utoljára látni errefelé a Garamon tutajokat. A 60-as években a kisvasúton szállították a majori gyermekeket az iskolába. Sajnos a 70-es években politikai döntések nyomán a mezőgazdasági termékek szállítása egyre inkább áttevődött a közutakra. Emiatt, főleg a cukorgyári kampány ideje alatt az utak tele voltak sárral. Ezt a műszaki történelmi műemléket 1981-ben kezdték szétszerelni. Egyes részeit a nyitrai Agrokomplex területén állították ki, de a vasút kilométerei tűntek el nyomtalanul, így erről az érdekességről csupán fényképek és egyre halványuló emlékek maradtak fenn.

Pavel Polka

 

Legutóbbi módosítás: 2012-11-07 15:26:10

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline