| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hevesi szőlőtelep kisvasútja
Részletek Gyimesiné Gömöri Ilona Polgár-telep, Bankpince Szőlőuradalom a hevesi homokon c. írásából. A bank már az első évben hozzáfogott egy keskeny vágányú "lóüzemű" iparvasút létesítéséhez..., hogy azon a bort a hevesi vasútállomásra szállítsák. Kérvényükre Heves vármegye közgyűlése 1911-ben engedélyezte, hogy a vasutat a törvényhatósági út padkáin (ma: Egri út) építhessék. ... Az első világháború éveiben ... több száz ... hadifoglyot hozattak Hevesre ... A hagyomány szerint ők építették ki a pincétől a vasútállomásra vezető kutyavasutat. ... A présház előtt haladt el a kisvasút iparvágánya. ... A kisvasút kitérőjénél (Sárgapuszta) nádfedeles kis épület, a vasúti raktár állt, melyben sínek, kocsik javításához szükséges anyagokat tároltak. ... A keskenyvágányú vasút, kutyavasút a juhásztanyai borház elől a pince érintésével vezetett a hevesi vasútállomásra. Egy elágazása a Bank városi pincéjét is érintette (ma: Bajcsy-Zsilinszky u.). Útvonala a mai utcaneveknek megfelelően: Juhásztanya - Pince - Május 1. u. - Ady E. u. - Vértanú u. - Vásártér - Katona J. u. - Egri u. - Vasútállomás. Teljes hossza 8 km, melyből 1 km 200 m jutott a telep területére. Elnevezése abból ered, hogy nyomtávja keskeny, mindössze 60 cm volt. A Május 1. utat máig kutyavasútsorként emlegetik, mivel az teljes hosszában végighúzódott rajta. A vasút egy része közterületen, megyei és törvényhatósági úton haladt. Az építést a Vasútállomástól kezdték 1911-ben. Ekkor mind a vármegye közgyűlése, mind a hevesi képviselő-testület engedélyezte ezt. 1917-ben, amikor a Vásártérnél és a régi temetőknél tartott az építkezés, a Bank és az uradalom szerződést is kötöttek a várossal, melyben rögzítették a közterületen folytatott munkálatok feltételeit. A sínek között egy ló húzta a kocsikat, amelyekben a hordókat helyezték el. A kocsik oldalai fából készültek. Borszállítás idején éjjel-nappal, több lovat beállítva hosszú karavánban haladt a menet. A kocsikerekek és sínek zörgése éjjel a város közepéig behallatszott. Miután 1935-ben a szőlőtelep tulajdonjoga megváltozott, 1937-ben Polgárék és Güssnerék közösen kérték a hevesi képviselő-testületet, hogy velük, mint új tulajdonossal, tíz évre hosszabbítsák meg a szerződést. Részletes térkép is készült. A község szerette volna elérni, hogy a területhasználatért ingyen fuvarozzák az állomástól a község címére érkező küldeményeket. Továbbá azt is, hogy mondjanak le a sárgapusztai tanyai iskoláról a község javára. Hátralékos használati díjként 450 Pengőt kértek. Végül az útterület-használati engedélyt továbbra is megkapták mind a törvényhatósági, mind a községi utak területére évi 150 Pengő és 11 kikötés betartása ellenében. A kutyavasutat 1942-ig használták, ezután még sokáig, az 1960-as évekig látható volt (legtovább a pince előtt). Napjainkra nyoma sem maradt.... A telep szőlőtermését általában bor formájában, ritkábban sűrített mustként értékesítették, néhány esztendőben azonban a gyümölcsöt szállították el Németországba... A szőlő rekeszekbe csomagolása gondos munkát igényelt, ezért a cég Gyöngyösről küldött asszonyokat, akik ízléses papírral kibélelt ládákba, nagy szakértelemmel rakták be a szőlőt... A hófehér színű kellemes fenyőillatú rekeszekbe került azután a szőlő, mely a gondos csomagolás révén megőrizte hamvasságát. Végül minden rekeszre feliratot helyetek: HEVESER KUTRAUBEN. Az iparvasút lóvontatású kocsijai vitték ki a gyümölcsöt a hevesi MÁV állomásra, ahol a szállítmány az erre a célra rendszeresített Ggh típusú vagonokban kezdte meg hosszú útját. A Polgár és Güssner örökösök szőlőgazdaságának épület- és anyagleltáraMezei vasút:
Mezőgazdasági felszerelések és gépek:
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |