kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Magyarország
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Budapesti Vidámpark gőzmozdonyos kisvasútja

(Gondos Árpád)



A vasút 1917-18-tól 1974 közepéig üzemelt.

A gőzmozdonyt az angol Busset & Lowke mozdonygyár építette valószínűleg 1914-ben, Genova részére. Kb. 2-3 évig üzemelt ott, majd a budapesti Angolparkba szállították (a mai Vidámpark őse).


Fotó: Pállay Pál

Eredetileg egy angol gőzmozdonytípus kicsinyített mása volt. 1952. február 27-én eredeti kazánját egy magyar gyártmányúra cserélték ki, ezzel együtt a védházat jelentősen átalakították, eredeti csapjait magyar vízvezetékcsapokra cserélték ki, de a többi része valószínűleg változatlan maradt. A gép tengelyelrendezése a keskenynyomközű vasutakon szokatlan 2B1 (Atlantic típus). Tartozik a masinához egy négytengelyes szerkocsi is, amit rétegelt falapokból építettek. A szerkocsinak a mozdony védházához közelebbi végén egy pad van, innen lehetett vezetni és fűteni a gépet. A mozdony neve először HUNGÁRIA volt, a második világháború után nevét VP 224,01 pályaszámra változtatták. Teljesítménye 50 LE körül volt.

A kocsik kéttengelyesek, fapadosak voltak. Ezek a járművek fából készültek, vas merevítésekkel. 2 személy fért el bennük, a két ülés egymással szemben volt. A kocsik egyik oldalára kihajlást gátló rácsokat szereltek, mert a vasút közvetlenül a park kerítése mellett vezetett.

A pályába 5 kg/fm tömegű síneket építettek, amiket hevederekkel kapcsoltak össze és talpfákra erősítettek eddig azonosítatlan lekötéssel. A nyomtáv 385 mm volt.

A vasút azután is tovább üzemelt, miután 1969-70 körül felépült a Róbert Károly körút felüljárója a Hullámvasút mellett.

1974-ben a nagymértékben leromlott pályaállapot miatt a forgalmat beszüntették. Úttörővasúttá akarták nyilvánítani módosított vonalvezetéssel, a kerítések menti szakaszok helyett a parkon át szerették volna kijelölni az új nyomvonalat. Előkészítették a szükséges felújításokat is, a mozdonyt egy ellenőrzés során befűtötték, de az egyik munkás valamelyik forró hengerre vagy tartályra hideg vizet öntött, így az szétrepedt, és a gép emiatt üzemképtelenné vált. Ezután egy ideig a fűtőházban tárolták, itt készültek a képek is 1974. decemberében. Az utolsó kazánvizsga 1975. április 18-án járt le. Tervbe vették a gép felújítását, üzemképessé tételét, ez azonban nem történt meg. A mozdony sorsa évekig bizonytalan volt, a kocsik eltűntek. Végül a MÁV Tapolcai Vonatási Főnöksége kiállításra alkalmas állapotba hozta és Zánka-Úttörőváros mh. várótermében helyezték el egy nagyméretű üvegvitrinben.


Forrás: Vasút 1984/6, a Budapesti Vidámpark dolgozóinak közlései, a fényképeket Pálai Pál készítette 1974. decemberében.

Legutóbbi módosítás: 2010.11.12. 06:54

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline