1970-76 között a fővonal és a XVII-es aknai szárnyvonal által kiszolgált bányák kimerültek vagy vízbetörés áldozataivá váltak. Így szállítás már csak a tömedéki szárnyon zajlott, az irányfordító utáni néhány száz méteres kitoló szakasz kivételével a régi Homokvasút vonalán, kizárólag a XXI-es akna ellátására. A másik szárnyvonalat felszedték de a 75%-ban felújított fővonal maradt az elöntött bányák újboli megnyitásának reménye miatt. Itt időnként vonalbejáró mozdony ment végig, közben a helyi KISZ elkezdte szervezni az űttörővasúttá alakítást. Az intenzív szervezőmunka ellenére anyagi és túl szigorú hatósági előírások miatt nem jött létre a dorogi úttörővasút, ugyanakkor XXI-es aknát bezárták és az egész vasútüzem leállt.
Czifra Zoltán, Geiszler József gyűjteménye, Hosszú Lajos, Lakos Rudolf, Lieber Tamás, Molnár Márk gyűjteménye, Pick József, Szűcs Zoltán József, Tasnádi Tamás felvételei
Két Ganz rúdáramszedös bányamozdony a 13.sz. önürítös kocsival a dorogi telepen, ezekkel a bányamozdonyokkal mozgatták a kocsikat a homokberakodás közben a tóparton (fotó: Szűcs Zoltán József)