A szénmedence termelése 1960-67 között érte el a csúcsot, a közel 12 ezer alkalmazott évi 2,1-2,2 millió tonna szenet termelt 90 %-ban a Homokvasút által kiszolgált üzemekből. A meglévő járműpark és hálózat csúcsra járatásával kellett teljesíteni a homokigényt, ekkor voltak a legsúlyosabb balesetek: szembemenesztés miatt ütközés, autóbusz elütése, megengedett sebesség túllépése miatt mozdony kidőlések. Ebben az időszakban a mozdonyszín és a műhelyek a homokbánya mellé, Sátorkő állomásra költöztek és megindult a víz alatti homoktermelés a HYDROP úszókotróval. A siklót felszámolták, a csillés szállítás ezzel megszűnt, kizárólag a 14 m3-es nyergesvagonok maradtak forgalomban.
Csolnoki Bányász Klub gyűjteménye, Geiszler József gyűjteménye, Hír József, Molnár Márk gyűjteménye, Pick József gyűjteménye, Posch Győző Viktor, Solymár Judit gyűjteménye, Tóth László gyűjteménye felvételei
Homok jövesztés vízi puskával (fotó: Hír József, 2023.05.25.)