Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút motorkocsijai



KBK-kód: 4439

A LÁEV motorkocsi és a C-50-es vontatta különvonat keresztje

A LÁEV motorkocsi és a C-50-es vontatta különvonat keresztje
Fotó: Csanádi Sándor (2010.04.10.)

Sorozat:

AB mot 0 (A 02 600)

Pályaszámcsoport:

1..2 (601..602)

Gyártó:

Ganz

Gyári típusjel:


Gyártási év:

1929


Az 1920-as években a LÁEV 12,3 km hosszú vonala volt motorosított üzemű, ennek átlagos emelkedése 15 ezrelék, a legnagyobb emelkedése 39 ezrelék. A vonalon az engedélyezett sebesség gőzmozdonyokra 20 km/h, motorkocsikra 30 km/h. A vasút az 1920-as évek végén két motorkocsit rendelt, amelyeknek kiírás szerint hegymenetben a 12,3 km-t 47 t, azaz két motormellékkocsis terheléssel, egyszeri megállással 38,5 perc alatt kellett megtennie.

Ezt a teljesítményt akkoriban a 90 LE-s Ganz VI AmC 1 motoros kocsiktól követelték meg. A Ganz gyár két motorkocsiját 1929. nyarán helyezték üzembe. 



 


Motor: A leírtak szerint a motorkocsi eredetileg benzinmotorral volt felszerelve, de azt 1940-ben kísérletképpen, majd véglegesen dízelmotorral cserélték ki. Az új erőgép egy Ganz-Jendrassik rendszerű VI JaR 135 dízelmotor, teljesítménye 1300 / perc fordulaton 120 LE. A motor egyébként megegyezik a MÁV két és háromtengelyű motorkocsijaiba beépített típussal. A motor az alvázon elhelyezve az utastérbe nyúlik, a 3. osztályon elhelyezett kettős ülés burkolja, amely a hősugárzás és hangtompítás céljából kettős szigetelésű. A motort a kiemelhető fedelek útján lehet megközelíteni.

A hűtővíz a kocsitetőn elhelyezett négy bordás-vízcsöves hűtőblokkban hűl le. A motor indítása akkumulátorról működtetett indítómotorral lehetséges.


Erőátvitel: A motorkocsinak csak az egyik forgóváza hajtott. Ennek mindkét tengelyére az erőátadás mechanikus erőátvitellel történik. A motor a sebességváltóval és az irányváltóval rugalmas rugalmas tárcsakapcsolós hajtótengelyek közvetítésével van összekapcsolva. Az irányváltó és a négy fokozatú sebességváltó egyes áttételeihez tartozó fogaskerekek állandó kapcsolatban vannak; az irány- és sebességváltót a vezetőállásról sűrített levegővel működtetett lemezes kapcsolók kapcsolják. Az első sebességfokozat szükség esetén kézzel is bekapcsolható.

A lemezkeretes forgóvázakban a tengelyek görgősen ágyazottak, rugózásukat lemezes- ős csigarugók biztosítják.


Segédüzemi berendezések: A motor indítására 24 V-os, 180 Ah akkumulátor-telep szolgál. A motorról hajtott 500 W-os Bosch-rendszerű dinamó szolgáltatja a villamos áramot a motorkocsi világításához és az akkumulátor töltéséhez.

A sűrített levegőt a sebességváltó előtengelyéről hajtott Knorr-rendszerű légsűrítő termeli.


Főkeret, kocsiszekrény: Az alváz és kocsiszekrény U és szögvasakból szegecseléssel készült. A kocsiszekrényváz a vasbádogburkolattal és az alvázzal közös keretet alkot. Az alváz két homlokoldalán elhelyezett központi ütköző és vonókészülék nem átmenő, de megfelel a gyártásakor érvényes keskenynyomközű vasúti szabványoknak. A kocsiszekrény belső burkolata fényezett falemez, a padlót linóleum fedi. A hosszoldalon levő ablakok leereszthetők, a többi szilárdan beépített.

A 2. osztályú szakaszban 12 ülőhely, a 3. osztályon 28 ülőhely van. A kocsi két végén levő előterek egyidejűleg a vezetőállásokat is magukban foglalják. A kocsiszakaszok a bordás csővezetékben áramló motorhűtővízzel fűthetők.


Vezetőállás: A vezetőálláson van a jármű vezérléséhez és a motor ellenőrzéséhez szolgáló összes berendezés.


Fékrendszer: A forgóvázakban elhelyezett kerékpárok fékezésére Knorr rendszerű légfékkel egyesített kiegyenlítős csavarorsós kézifék szolgál. A vezetőállásokról mindkét féket egymástól függetlenül lehet működtetni.

 



1940 tavaszán 200 000 km teljesítmény után az egyik benzinmotoros kocsi motorját Ganz-Jendrassik VI JaR 135 típusú 120 LE-s dízelmotorral cserélték ki. Bár így a motor teljesítménye nagyobb volt, a tapadási súly miatt nem lehetett a vonatterhelést növelni, de a sebesség a legnagyobb emelkedőkben az eddigi 10 km/h-ról 12 km/h-ra nőtt.

A dízelmotor beépítésének legnagyobb előnye azonban az üzemanyagmegtakarítás volt. A dízelmotor 330 g/km fogyasztása lényegesen kedvezőbb a benzinmotor 770 g/km -ével szemben. Az átálláskori, 1941-es árakon a dízelmotor 16 fillér/km, a benzinmotor 40 fillér/km költségű volt.


Az ABmot 1-esben 1980-as selejtezéséig megmaradt a Jendrassik motor. Az 1-es motorkocsi 1949. június 24-től 1963. június 17-ig a budapesti Úttörővasúton üzemelt Camot 1 pályaszámmal, utána lett A02 601.

Az ABmot 2-es az Úttörővasút 1948-as megnyitásától 1951. június 6-ig volt Budapesten. Az 1960-as évek közepén átszámozták A02 602-re, az 1980-as évek közepétől pedig nem használták. 1990-ben öt, vele egykorú pótkocsival együtt újból Budapestre hozták. 1991-től a Széchenyi Gyermekvasút nosztalgiavonata 4 mellékkocsival együtt, mert a BDax 41-es poggyászteres kocsit csak 1998-ban újították fel.

A jármű motorja, hűtési rendszere, hajtóműve megegyezett a nagyvasúti Ganz mellékvonali motorkocsikkal (BCmot, BCymot és BCnymot sorozatúak), tulajdonképpen azok kisvasúti változata ez. A motorkocsit olyan feltételekkel építették meg, hogy a LÁEV vonalán hegynek föl két mellékkocsival is 20-25 km/h-val tudjon közlekedni.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline