Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A motoros vontató, vagy vagonkuli



KBK kód: 2111,0

A "motoros vontató" vagy "vagonkuli" elnevezéssel is ismert pici mozdony elsősorban kis ipari üzemek, téglagyárak belső anyagmozgatási céljaira készült.

Eredeti kivitel:

Átalakított kivitel:

Kulik tolatnak a járműfelvonulás kezdete előtt

Kulik tolatnak a járműfelvonulás kezdete előtt
Fotó: Csanádi Sándor (2006.07.22.)

A motoros vontatót a kisebb teljesítményű vontatási munkákra fejlesztették ki. Egyszerű szerkezete miatt jól megfelel az igényeknek a téglagyárakban, nagyobb építkezéseknél. A vontatókat az ÉM. Építőipari Gépjavító Vállalat készítette nagy számban, az 1950-es évek második felétől.

A motor: A mozdonyba eredetileg MIB jelű négyütemű motor lett beépítve.

A motor nedves perselyű fekvőhengerrel, öntöttvas dugattyúval, oldaltvezérelt függőszelepes elrendezéssel, mágnesgyújtással készült. Hűtése párologtató vízhűtés. Gázosítója egyfúvókás, a fúvókán átfolyó benzinmennyiség állítócsavarral szabályozható. Indítása a vontató oldalán levő nyíláson keresztül kéziforgattyúval történhet.

Az erőátviteli rendszer mechanikus. A motort forgattyútengelye homlokkerekes irányváltón át hajtja a két fokozatú, fogaskerekes sebességváltót. Az irányváltón és a sebességváltó dörzskapcsolói belső pofásak, a fékpofákhoz hasonló dörzsgyűrűk a motorral meghajtott tengellyel együtt forognak. A két félgyűrű egymással érintkező végei között ék alakú hézag van. Ha az ék alakú hézagba nyomó éket feszítünk, a két félgyűrű - a fékpofákhoz hasonlóan - a dörzskapcsoló külső dobjához szorul, és a fellépő súrlódás következtében a motor forgása átadódik a dobnak, illetve a dobhoz hozzáerősített fogaskeréknek. A nyomóékek kúposra megmunkált rúd tengelyirányú eltolásával mozgathatók. Az irányváltó két homlokkerekéhez egy-egy dörzsgyűrűs kapcsoló tartozik. Az irányváltókar elforgatásával csak az egyik iránynak megfelelő dörzsgyűrűs kapcsoló hozható zárt állásba, a másik ugyanakkor oldott állapotba kerül.

Az irányváltókar állása szerint a sebességváltó előre vagy hátra kapja a meghajtást. A sebességváltóban szintén az itt leírt dörzsgyűrűs kapcsolókat alkalmazták. A sebességváltó kézikerékkel kapcsolható. A kerékpárokat többszörös homlokkerék-áttétel útján hajtja meg.

Tengelyek: A görgőságyazású kerékpárok acélöntésű kerekeit a tengelyen ékeléssel rögzítették. A mozdony rugózás nélkül támaszkodik rájuk. Az egyenlő kerékterhelésért, valamint a kisiklás megelőzése érdekében a hátsó tengely gömbcsuklós megerősítésű.

A motoros vontató nyomtávja 500-760 mm tartományban házilag állítható.

A főkeret szekrénytartós, hegesztett kivitelű.

Fékek: A kézifék külsőpofás dobfék, amelynél a tengelyekre erősített fékdobokra kívülről ható fékpofákat rudazat segítségével lehet a vezetőülés mellett elhelyezett emeltyűvel működtetni.

A vezetőállás nyitott, tető nélküli.

Letölthető file: Kezelési utasítás (zip file)


A vontatókat általában nagyobb építkezéseknél, téglagyárak vasúthálózatán alkalmazzák. Közlekedik azonban ilyen a Hortobágyi Halastó vasútján is, kisebb mértékben - feltehetően házilag - átalakítva.

Legutóbbi módosítás: 2007.11.15. 21:45

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline