kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Felvidék

Košická Detská Historická Železnica (KDHŽ) - Múzeum és Gyermekvasút Kassa

(Szűcs Zoltán József)



1955-ben épült ki a kisvasút, úttörõvasútként, a megnyitó szeptember 20-án volt. Az alapötletet az akkor már mûködõ budapesti és ungvári úttörõvasút léte adta.

A vágányok és jármûvek az 1948-49-ben normál nyomtávúra átépített Hronská Breznica – Banská ©tiavnica, (Garamberzence-Selmecbánya) vonalról érkeztek. A vontatott járómûvekkel együtt két gõzmozdony, az U35.103 és U35.104 érkezett Kassára, de késõbb a két ÈKD gyártású BN150 típusú dízelmozdonnyal váltották le õket.

A hõskor szerkocsis gõzmozdonyairól, bár nem voltak hosszú életûek a kassai vasúton, mindenképpen érdemes szólni. A XIX. század közepi szerkesztési elvek szerint épült, alacsony kazános gépek voltak. A már említett 3-as Georg Sigl bécsújhelyi mozdonygyárban készült, a többi selmecbányai mozdonnyal együtt 1872-ben, 1096-1098 gyári számokkal és 1-3 pályaszámot kaptak. A mozdonyok jellege: Cn2, hossza 6.036 mm (mozdony) + 3.535 mm (szerkocsi), tengelynyomás 5 tonna, tapadó tömeg 15 tonna, engedélyezett sebesség: 25 km/ó, hajtott kerekek átmérõje: 860 mm, kazánnyomás: 8,5 atm. 1897-ben rendelték a budapesti MÁV Gépgyárban a 4. psz. mozdonyt, amely 1197 gyári számon készült el. Adatai: Cn2, tengelynyomás 5 tonna, henger átmérõ 290 mm, henger lökethossz 500 mm, kerék átmérõ 960 mm, kazánnyomás 8 atm. teljes fûtõfelület 41.3 m2, tapadó tömeg 15 tonna, sebesség 25 km/h. Kezdetben Selmecben 1 - 4. pályaszámon üzemeltek, majd (mivel a keskenynyomközû helyiérdekû vasutat a MÁV üzemeltette) az államvasúti számrendszerbe kerültek XX.osztály 5901 és 5904, majd XX.6901 és XX.6904, s 1911-tõl mind a négy mozdony az érvényes MÁV besorolás szerint: 387,001 - 387,004 lett. Az U35.103 psz. gépet, már mint a kassai úttörõvasút mozdonyát, egy cseh gõzmozdonyos oldalon láthatjuk.

A vasút hossza: 3,9 km, (az összes vágányhossz: 4,2 km) nyomtávolság: 1000 mm, az engedélyezett sebesség: 20 km/ó, maximális emelkedés: 26 ‰, Légfékes üzem. Útvonal: Èermeµ (Csermely) végállomás (ex. Èermeµ-Baránok) 0,0 km. Vpred megálló (ex. Èermeµ-Vodáreò) 2,0 km. Alpínka végállomás (ex. Pionier) 3,9 km.

A kisvasút (a magyarországi megoldáshoz hasonlóan) az államvasút vonala a kezdetektõl. Jelenleg (2014) a KDH® csapta üzemelteti Lehotský, ¥ubomír vezetésével.

Honlapjuk: http://www.detskazeleznica.sk/

A vasút jármûvei

Gõzmozdony

  • KATKA - U36.003 [Hagans, Erfurt 1884/174] Jellege: C' Nyomtávolsága: 1000 mm; súlya: 16,4 t; teljes hossza: 6.350 mm; a hajtott kerekek átmérõje: 850 mm; kazánjának gõznyomása: 12 atm., engedélyezett sebessége: 20 km/ó

Dízel-mechanikus mozdonyok ÈKD, BN150 tip. eredetileg 1435 mm nyomtávúak, 1962-ben a nymbruki mûhelyben 1000 mm nyomtávra átépítve. Jelleg: B', össztömeg: 22 t, teljes hossz: 7.024 mm, teljesítmény: 150 LE (motor: Tatra 111A)

  • DANKA - TU29.2003 [ÈKD Praha] eredeti pályaszáma: ÈSD T211.0071 az átépítés után ÈSD TU29.2003, 1988-tól ÈSD 701.953-2 napjainkban SK-ZSSK 701.953-2 de 2010-tõl újra TU29.2003 is
  • JANKA - TU29.2002 [ÈKD Praha] eredeti pályaszáma: ÈSD T211.0057 az átépítés után ÈSD TU29.2002, 1988-tól ÈSD 701.952-4 napjainkban SK-ZSSK 701.952-4 de 2010-tõl újra TU29.2002 is

Személykocsi (2 zárt, 3 nyitott), jelleg 2'2':

  • HUBERT - Ca/u 611 [gyártás éve: 1913.]
  • HUGO - ABC/u 600 [gyártás éve: 1913.]
  • KUBKO - Ca/u 620 [gyártás éve: 1913.] nyitott
  • MA«KO - Ba/u 610 [gyártás éve: 1904.] nyitott
  • SAMKO - Ca/u 621 [gyártás éve: 1910.] nyitott

Kalauzkocsik jelleg: 2' és tehervagon 2'2'

  • JANKO - D/u 840 [gyártás éve: 1913.] kiállítva Èermeµ állomáson
  • PE«KO - D/u 841 [gyártás éve: 1886.]
  • "Dozatorka" - 8465 699 8096-9 [gyártás: 2006, Poprad.]

Források:

Legutóbbi módosítás: 2014.08.04. 07:35

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline