kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Erdély

Borossebes-Menyháza kisvasút

A 21,1 km hosszúságú, 760 mm-es nyomtávolságú, korlátozott közforgalmú kisvasutat gróf Wenckheim Frigyes (1842-1912) építtette 1893-ban, költsége 303 000 Koronára rúgott[1]. Ebből 210 000 Korona a vasútépítésre, 93 000 Korona a jármű beszerzésre lett fordítva. Bár magántulajdonban volt, kezelője az ACsEV (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak) lett. A korlátozott közforgalom VIII.14.-én indulhatott meg. Arad Vármegye hetedik kisvasúti vonala[2] - elsőként személyszállítással – megszületett!

(...)

Borossebes-Menyházafürdő (386. számú) vonal

(Borossebesmenyházai keskenyvágányú HÉV az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak kezelésében)

(...)

Kolozsvári Közúti Vasút - K.K.V

Ez a közúti vasút nem azonos a jelenleg meglévő villamos-hálózattal, hanem annak az elődje.

(...)

Kovászna-Kommandó erdei vasút története

A Kovászna-Térréti HÉV-et 1892-ben helyezték üzembe, 760 mm-es nyomközzel. A kisvasút kovásznai végén normál és keskeny vágányokkal átszőtt átrakót hoztak létre. Körbejárási lehetőséget csak az 5,8 kilométer hosszú vonal felső végén építettek. A vonalvezetést úgy alakították ki, hogy Kovászna községet (később várost) a vasút elkerülje, de Vajnafalvánál már igen hangulatosan közvetlenül a házak mellett halad, végül beér az elkeskenyedő, csodaszép Tündérvölgybe. Az itt található háromvágányos állomás szolgált a körbejárásra, valamint vonatátadásra, hiszen itt csatlakozott a HÉV - a ma már a világon egyedülálló ipari műemléken, a gravitációs siklóvasúton keresztül - a Kommandó környéki kiterjedt erdei vasúti hálózathoz.

(...)

Kovászna-Térrét (376. számú) vonal megállói (1914.)

(Térrét-Kovásznai keskenyvágányú HÉV)

(...)

Zarándnádasd - Grósz József fakereskedő zarándnádasdi erdei vasútja

"A legközelebbi napokban Arad Vármegye területén új gőzüzemű erdei iparvasút fog megnyílni. ..."

(...)

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline