Királyréti Erdei Vasút
Királyrét
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Elérhetőség
Képtár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Levizsgázott a szobi L-60-as

2008.02.12 (kisvasut.hu)



Az egykor Szilvásváradon üzemelt NDK gyártmányú dízelmozdony sokáig az igencsak lepusztult állapotú kecskeméti kisvasúti kiállítás darabja volt. Tavaly került Királyrétre, ahol a várhatóan idén beinduló Szob-Márianosztra kisvasút számára újították fel. A gép hatósági vizsgáját 2008. február 12-én tartották.
A vizsgamenet Szokolyán

A vizsgamenet Szokolyán
Fotó: Kovalcsik Tamás (2008.02.12.)

Az L-60-as mozdonyokat a Német Demokratikus Köztársaságban üzemelt LOWA gyár készítette Ns3f típusjellel 1953-ban. Hat darab került Magyarországra, közülük öt a gandasági vasutakon állt forgalomba 61101-61105 pályaszámon. A kéttengelyes, 4600 mm hosszú, 11 tonna tömegű gépek főként a gazdasági vasutakon dolgoztak. Eredeti kivitelüket nem sokáig őrizték meg, 60 lóerős erőforrásukat hamarosan 80 lóerős, Csepel D613-as dízelmotorokra cserélték, illetve a vezetőfülke a C-50-esekéhez hasonló kockafülkét kapott (erre az átalakításra 1958-ban kerül t sor). A járművek kis számuk, a C-50-esekéhez képest jóval nagyobb tömegük, illetve a rudazatos hajtásuk miatt idegenek voltak a hazai kisvasutakon.

Két példány (61103 és 61105) az 1960-as években Szilvásváradra került, ahol az Mk48-asok megjelenéséig napi rendszerességgel dolgoztak (az Mk48-asok a hegyközi kisvasút 1980-as megszüntetése után érkeztek a Bükkbe). A 61105-ös (erdei vasúti pályaszáma: D04-602) a mai napig Szilvásváradon van, ismereteink szerint mostanában szinte egyáltalán nem üzemel, a szabad ég alatt várja sorsa jobbra fordulását. A 61103-as (D04-601) az 1990-es évek elején Kecskemétre került, ahol a kisvasút végállomása melletti járműkiállítás résztvevője lett. A gyűjtemény sajnos fizikailag igencsak lepusztult az elmúlt években, így nagy örömmel fogadtuk a hírt, miszerint 2007. szeptemberében a gép Királyrétre került. Itt a Börzsöny 2020 Kft. kivitelezésében egy komolyabb felújítást kapott, többek között az egykori Csepel motor helyett új, MAN gyártmányú erőforrást került bele, illetve légfékkel látták el. Érdekességképpen megemlítjük, hogy az eredetileg 15 km/óra maximális sebességű járművek engedélyezett sebessége is megduplázódott. A jármű a Szob-Márianosztra kisvasút első mozdonya lesz, új állomáshelyére február második felében szállítják majd át.

A Magyarországra került többi L-60-as sorsa ismeretlen, valószínűleg az 1960-as évek végén állították le őket, később ócskavasként végezhették.

Az L-60-as mozdonyokról bővebben a hazai kisvasúti járműveket memutató oldalunkon olvashatnak.
Galériánk a mozdony hatósági vizsgájáról

Legutóbbi módosítás: 2008.02.12. 19:42

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline