Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A Rába M071 mozdonyok (Mk49)



KBK-kód: 2489


Felújításra vár a fűtőházban (Hűvösvölgy).

Felújításra vár a fűtőházban (Hűvösvölgy).
Fotó: Tatai András (2009.04.11.)

Sorozat:

Mk49,2000

Pályaszámcsoport:

2001..07

Gyártó:

RÁBA Magyar Vagon és Gépgyár, Győr

Gyári típusjel:

M 071

Gyártási év:

1961..62


Az 1960-as évekre kisvasútjaink még csak egy korszerűnek mondható dízelmozdonytípussal rendelkeztek (Mk48), de azok teljesítménye (100 kW) még néhol kevésnek bizonyult. Igény volt tehát egy nagyobb teljesítményű, vonali üzemre tervezett dízelmozdonyoktípus beszerzésére is.

A MÁV 1961-62-ben hét Mk49-es mozdonyt vásárolt a győri Rába Magyar Vagon és Gépgyártól. Ezek a mozdonyok 760 mm nyomtávolságú, hidraulikus erőátvitelű gépek voltak, két vezetőállással. Az Mk49-esek mind személy, mind tehervonati üzemre alkalmasak.

 



A motor: A mozdonyokba 12-hengeres JV 135/170 Ganz-Jendrassik négyütemű dízelmotort építettek be, amely 200 kW (270 LE) teljesítményű. A motor indítása elektromos indítómotorral történik, Az indítómotor - és más berendezések - áramszükségletét 24 V-os, 320 Ah-ás lúgos starter akkumulátor biztosítja. Ennek töltését, és a motor indítása utáni áramszükségletet egy 2,2 kW-os töltődinamó szolgáltatja.

A vezérléshez, légfékhez, homokolóhoz és légkürthöz szükséges sűrített levegőt egy Ganz MK 135-ös típusú 1500 l/perc szállítóképességű fékkompresszor szolgáltatja.

Erőátvitel: Az erőátvitel hidrodinamikus, három részből áll :

Gyorsító előtét, ezt két homlokfogaskerékpárral oldották meg.

UVA hidromechanikus sebességváltó, melynek első két fokozatát egyetlen hidraulikus nyomatékváltóval és bolygóműves áttételezéssel oldották meg, míg a harmadik fokozat kapcsolása olajjal műküdtetett főkapcsolón keresztül történik. A hajtómű előnye a nagy nyomatékmódosítás, a vonóerőkimaradás nélküli erőátvitel és a nagy sebességi tartományban a tiszta mechanikus hajtás, tehát a legjobb hatásfok.

Irány- és fokozatváltás: Az irányváltó homlokkerekes rendszerű, melynél az irányváltásnak megfelelő kerék körmöskapcsoló segítségével rőgzíthető az irányváltó-tengelyhez. Az irány és tolató-vonali váltó csak álló helyzetben kapcsolható.

A sebességváltással kapcsolatos műveletek a vonatsebesség (kb. 15 és 25 km/h) és a motortöltés nagyságának függvényében önműködően mennek végbe.

A mozdony engedélyezett sebessége tolató-vonali állásban 25 illetve 50 km/h.

Tengelyek: A kerépárok külső csapágyazásúak, a forgóvázkeret laprugókkal támaszkodik a csapágyházakra.

Fék: Mozdonyaink fel vannak szerelve korszerű légfékkel, amely a mozdonyt és a vonatot egyaránt tudja fékezni. A homokoló levegős működtetésű. A mozdony rögzítésére egyszerű kézifék szolgál.

Vonó- és ütközőkészülékek: A gépeket az Úttörővasúti önműködő, illetve szabványos kisvasúti központi ütköző-vonókészülékkel is felszerelték. Itt az állomásítások változásával átépítések is történtek.

Motorház, vezetőállás: A vezérlőszervek a mozdony két végén elhelyezkedő vezetőfülkékben teljesen azonos kivitelben egyaránt megtalálhatók, így a mozdony a mindkét vezetőállásról mindkét irányban egyformán kényelmesen vezethető. A vezetőasztalon a vezető jobb kezénél a fékező szelepeket, bal kezénél a töltésszabályozót, az irányváltót és a tolató-vonali váltót helyezték el.

 



Ezek a mozdonyok csak MÁV vonalakon közlekedtek. Elsősorban a Széchenyi-hegyi Úttörővasútra vásárolták őket, de kezdetben Sárospatakra, Kecskemétre is lettek állomásítva. A hűvösvölgyi fűtőház felgyújtása után azonban a másutt közlekedő gépeket a megsemmisült példányok pótlására a MÁV Széchenyi-hegyi Úttörővasútra vitték.

Sajnos műszaki szempontból nem volt szerencsés a kis darabszám, a gyártás során még sok hibalehetőség maradt a mozdonyokban. Ezek üzem közben elő is jöttek, így volt, hogy éveken keresztül többet állt egy-egy mozdony javításon, mint közlekedett.

Mindezek miatt - a hibák és a Hűvösvölgyben leégetett gépek - az 1970-es évek elején valamennyit selejtezték. Az Mk49,2007-es gép egyes források szerint darabokban a Győri Műszaki Főiskolára került, de további sorsa ismeretlen. Csak az Mk49,2006 maradt meg egészben, ezt Széchenyi-hegyen állították ki, majd 2003-ban leemelték talapzatáról, és a hűvősvölgyi fűtőházba vontatták. Tervek szerint felújítása után a nosztalgia forgalomban fog üzemelni.

Legutóbbi módosítás: 2007.11.13. 11:15

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline