| ||||||||||||||||||||||
|
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút története 2009.04.05 A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Fertőboz állomását köti össze a nagycenki Széchenyi-kastéllyal. A pálya hossza 3,6 km, a nyomtávolság 760 mm. Barátság állomás A megszűnt hazai kisvasutak járműveinek megőrzése céljából a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút a Közlekedési Múzeummal közösen hozta létre a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasutat. A vasútnak nincs történelmi elődje, részben a régi nagycenki cukorgyárba vezető normál nyomtávú iparvágányt építették át, részben pedig újonnan lett fektetve. 1970. november 6-án adták át az első szakaszt, mely Fertőboztól Barátság állomásig vezetett 1200 méter hosszban. A második ütemben készült el a Barátságot (jobban mondva az első szakasz Nádtelep állomásánál található nyíltvonali elágazást) Nagycenkkel összekötő sínpár, melynek ünnepélyes átadására 1972. július 8-án került sor. Ekkor úttörővasútként lett üzembe helyezve, azonban csak rövid ideig működött így, a ma már a múzeumvasutat a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút üzemelteti. Kezdetben az András nevű (492-es sorozatú) gőzmozdonnyal, valamint a 394,023 és a 394,057 számú gőzmozdonyokkal felváltva bonyolították a forgalmat, a kocsipark a gazdasági vasutakról megmentett különféle kocsikból áll. Tervbene volt véve az SZGV (Szegedi Gazdasági Vasút) M-4 pályaszámú dízel-elektromos mozdonyának üzembe helyezése is, felújítására azonban nem került sor. 2005-ben a Balatonfenyvesről Nagycenkre került egy C-50 típusú dízelmozdonyt a gazdaságosabb és olcsóbb üzem érdekében. A 394,057 gőzmozdonyt 1998-ban a Szilvásváradi Erdei Vasútnak adták, a 394,023 gőzmozdony pedig 2005-ben a Nyírvidéki Kisvasútra került, ahonnan 2006. december 20-án Debrecenbe, a Zsuzsi Erdei Vasútra szállították. A vasút forgalomban lévő személykocsijai egyori kisvasutak, gazdasági vasutak felszámolásával kerültek Nagycenkre. Az országban egyedülálló módon csak itt közlekedik kisvasúti szerelvénybe besorozott kalauzkocsi. A személykocsik egy része GV-szabványok alapján épült nagyobb járműjavítókban, azonban előfordulnak olyan ritkaságok is, mint a villamoskocsikból átalakított keskenynyomözű személykocsik. A 22-es személykocsi valamikor a Budapest Közúti Vaspálya Társaság villamos motorkocsija volt Budapesten, a 21-es pedig Nyíregyházán dolgozott pótkocsiként. A fetrőbozi állomáson található fűtőház az egykori MÁV-szabványoknak megfelelően épült, egyszerre négy mozdony karbantartására és tárolására alkalmas. Az állomás területén homlokrakodót is létesítettek a kisvasúti járművek nagyvasúti kocsira történő rakodásának megkönnyítése végett. A szurdokpüspöki bányavidék megálló- és rakdodó épületeinek mását állították fel Barátság állomáson és Nádtelep megállóhelyen, ezzel is az egykori gazdasági vasutak hangulatát próbálták meg visszahozni. A vonal jelentős műtárgya az Ikva-patak felett átívelő háromnyílású híd. A pálya mellett találkozhatunk a régmúlt időket idéző alakjelzőkkel, csapórudas sorompókkal, őrházakkal. Kastély állomás melletti parkban 1978-ban megnyílt járműskanzent alakítottak ki, ahol számos üzemképtelen járművet állítottak ki. 2007-ig itt volt kiállítva a 600 mm nyomközű Triglav nevű mozdony, melyet 1902-ben gyártott a müncheni Krauss és Társa cég. Nevét az első szolgálati helyéhez közel álló hegycsúcsról (Szlovénia legmagasabb pontja) kapta. Egészen az első világégésig a Bohinyi-tó mellett szolgált, majd az Inóci Kőbánya és Ipartelepekhez került. Itt kapta meg a 4-es pályaszámot. Aztán az 1950-es években Királyrétre került, ahol az egyik legkedveltebb mozdony lett. Végül 1974-ben került ide. Ő az első jármű, amelyet kiszakítottak a múzeum gyűjteményéből, jelenleg Kismaroson látható.
|
| ||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |