kisvasut.hu - kisvasut.hu - | ||||
A magyar gőzmozdonygyártás fénykora 2014.02.20 (Szűcs Zoltán József) A Magyar Műszaki és Közlekedési
Múzeum városligeti fellegvárában február 19-től látogatható a
hazai, jelesül a budapesti gőzmozdonygyártás aranykorának időszaki bemutatója,
amely a huszadik század fordulójától közel két évtizeden át
tartott. A 490,056-os, a típus legfiatalabb működő tagja még Balatonfenyvesen. A budapesti mozdonygyártás 1873-ban indult, az utolsó gőzös pedig 1958-ban gördült ki a gyárkapun. Ez idő alatt 7.576 gép épült, közülük 966 darab volt keskeny nyomtávú. No, de térjünk vissza a kiállításra, az 1900-1919. közötti időszakra. Ekkor születtek meg a legendás és évtizedeken át vasút húzóerejét (a szó szoros értelmében) adó trakciók mint például 301-es, 324-es, 342-es, 375-ös, 442-es, 601-es sorozatú mozdonyok. Közöttük van a legnagyobb darabszámban épült 324-es, 905 darab, és a leghosszabb ideig 1905-1957 azaz, ötvenkét évig épített 375 sorozat. Kakukktojásnak tűnik, hogy a kiállítást a 424-es juharfa modellje nyitja, hiszen a „Nurmi” már a tárgyalt időszak után készült el. Kevésé ismert, hogy a később 424-es sorozatként megismert mozdony tervezése a tárgyalt időszakban kezdődött, de a háborús viszonyok nem tették lehetővé egy új modell bevezetését. Így, bár évekkel később és átszerkesztetett formában, került a sínekre a „Nurmi” vagy „Bivaly” - de mégis jogosan jelenik meg a kiállításon. A budapesti mozdonyok több mint tizede kisvasúti mozdony volt, s közöttük is számos érdekes típus létezett. A tárgyalt időszakban születettek közül a legismertebb a négy kapcsolt kerékpárú, Klien-Lindner ívbeálló-szerkezettel épült külső keretes 490-es sorozat, pontosabban a Bp.70-es szerkezet. Maradjunk is e megjelölésnél, mert az első mozdony 1905. évi kiszállítása óta a gépek számos sorozatjelet viseltek. A 142 mozdonyból 13 maradt ránk, illetve róluk van bizonyos tudomásunk. A legöregebb, 70.10-es szerkezetszámú (az egyetlen Stephenson vezérműves!) mozdony (Szudrics V. majd CFF 764-313) üzemképtelen állapotban Erdélyben Máramaros megyében a Vasér-völgyében Viseu de Sus (Felsővisó) községben az erdei vasút telepén áll. Az IMRE gőzmozdony Magyarországon kiállítva öt mozdony: kettő 1942. évi gyártás az 5262 gyári számú, 70.15 szerkezetszámú MÁV 490,041 Szombathelyen; az 5276 gy.sz. 70.17 szerk. IMRE Balinkán;
három 1950-es kiszállítású az 5849 gy.sz. 70.21 szerk. a MÁV 490,057 Nagycenken; az 5850 gy.sz, 70.21 szerk. MÁV 490,058 Ópusztaszeren; az 5855 gy.sz. 71.21-es, GYŐZŐ Bakoncsernyén látható. A 70-es szerkezetű mozdonyok közel 110 éves történetükkel méltán reprezentálják a budapesti gőzmozdonygyártás fénykorát a keskeny vágányon. A nagyvasúti aranykor pedig a Városligetben március 9-ig látható. A kiállítás ajánlója a Közlekedési Múzeum honlapján.
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |