kisvasut.hu - kisvasut.hu -

Emléktábla avatása az egykori BkGV Rt. emlékére

2012.09.18 (Nádasi Róbert)



Emléktábla avatására került sor 2012. szeptember 14-én a Bodrogközi Gazdasági Vasút Rt. alapításának 100. évfordulója alkalmából Cigándon.

BkGV emléktábla Cigándon

BkGV emléktábla Cigándon
Fotó: Nádasi Róbert (2012.)

Oláh Krisztián polgármester és Varga Sándor szobrász közösen leplezték le az eseménynek emléket állító domborművet, majd az egybegyűltek megtekinthették a Szabadidő Központban ez alkalomra létrehozott és megnyitott kisvasút-történeti kiállítást. A polgármester úr beszédében méltatta a vasút egykori fontosságát, majd a kezdeményezésben résztvevők köszöntése és az elismerések átadása után, Parragh Péter összefoglalójában bemutatásra került a hányatott sorsú kisvasút története. Ezt követően Tóth János képviselő, az egykori állomásfőnök fiának szavaival kerültek felelevenítésre a cigándi emlékek és az utcakép, ahogyan várták a hétvégén a munkahelyeikre és az iskolákba visszainduló tömegek a kisvonat érkezését, és hogyan búcsúztatták őket szeretteik. Az esemény jelentőségét emelve a megemlékezésen részt vett Balogh József, Királyhelmec polgármestere, mivel 1913. augusztus 13-án a kisvasút első szakaszának átadására épp Cigánd és a ma már Szlovákiához tartozó Királyhelmec között került sor.

A szakasz átadását követően 1914. év elejére elkészült a Sárospatakot összekötő rész is, ezzel a környékbeli idősebbek körében a mai napig is emlegetett „kisvasút” azonnal meghatározó része lett a térség fejlődésének. Az első világháború vége a vonal egyik szakaszának a végét is jelentette, az új határvonal meghúzásával Zemplénagárd lett a végállomás.

A Bodrog és a Tisza által áztatott, valamint jelentős elvándorlással sújtott térségben a fejletlen és időjárásfüggő útviszonyok miatt sokáig csak ez a szállítási eszköz tudta biztosítani a mezőgazdaságból élő kis- és nagybirtokosok számára a gabona, a cukorrépa, sőt a gyógynövények piacra juttatását, a „nagyvasútra” való feladását, vagy éppen a földműveléshez szükséges eszközök és gépek ideszállítását.

A hálózat kiteljesedését szolgálta 1927-ben a Hegyközi Kisvasúttal való összekapcsolása Sárospatak és Sátoraljaújhely között, majd 1930 őszén, a Tisza áthidalásával és a Nyíregyháza vidéki kisvasúttal való összekapcsolásával a térség egyik legjelentősebb, immár a polgárosodást is szolgáló keskeny-nyomközű hálózata alakult ki a híd 1944-es felrobbantásáig. A viszontagságok ellenére a vasút töretlenül szolgálta az itt élőket egészen 1976. december 31-ig, amikor is végleg megszűnt a forgalom az Elágazás-Zemplénagárd szakaszon. A megmaradt szakaszok csak pár évvel élték túl néhai elődjüket, 1980. november 30-án ezeken is végleg leállították a forgalmat és vált a helyieknek örök emlékké és fogalommá „a kisvasút”.

Aki ma a Bodrogköz felújításra megérett, itt-ott nyomvályús, „lassújelekkel” tűzdelt közútjaira téved, még találkozhat a kisvonat nyomával, egy megmaradt esőbeálló, töltés vagy nyomvonal formájában, valamint szeptember 14. óta már egy emléktábla alakjában is.

Legutóbbi módosítás: 2012.09.25. 16:32

Hozzászólások

Pavletits Péter (2012-09-18 11:17:09)

Egy kiigazítás: a környékbeli idősebbek körében a mai napig is emlegetett „kisvasút” helyett a "kisvonat" a helyes kifejezés.

Karajz Péter (2013-02-14 15:14:54)


Bocs, hogy kiigazítom a KIIGAZÍTÁST.
Valóban a környéken "kisvonatnak" hívták, még én is. Csakhogy a BkGV mint intézmény "Bodrogközi Gazdasági Vasút" ként kapott engedélyt tehát cikkben erről lehet írni,mellesleg meglehet jegyezni a közszájon forgó elnevezést is, ahogyan még ma is emlegetjük.66

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi tizenegy meg negyvenhárom?
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline