Felsőtárkányi Erdei Vasút
Felsőtárkány
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Vasúttörténet
Látnivalók
Hálózattérkép
Elérhetőség
Képtár
Partnereink




English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Elszállították Szilvásváradról az Mk48,403-t

2012.04.12 (Karap Krisztián)



Néhány hete elszállították Szilvásváradról az Mk48,403 pályaszámú mozdonyt felújításra. Tervek szerint a mozdony külseje nem változik, ám a belvilág a lillafüredi hibrid mozdonyhoz hasonlóan alakul majd át.


Fotó: Bakos Attila

Legutóbbi módosítás: 2012.04.12. 06:23

Hozzászólások

Kircsi László (2012-04-15 14:15:11)

Örömteli hír,csak így tovább!Reméljük a jövőben minél több MK48-as fog így megújulni,mert a hazai kisvasutaknak ez az egyetlen túlélési lehetősége,már ami a vonógépállományt illeti. A lillafüredi Mk48 2021-es gép amúgy eléggé "kockára" sikeredett a megújulás alatt. Ezért lehet,hogy a 403-asnál mégis szerencsésebb lesz az eredeti kasznit rendbe hozni egy kicsit.Talán így még olcsóbb is lesz ez a megoldás.

Fenyvesi László (2012-04-17 22:00:58)

Remek hír, főleg hogy a mozdony formája nem változik! Ilyen formához ilyen remek belbecs illik! Bárcsak minden Mk így menekülne meg! Kiváncsi lennék a teljesítményére egy ilyen hibrid gépnek, főleg az eredetihez képest. Hátha többet bírna, talán gyorsabban terjedhetne ez a fajta technológia, a megtakarításról nem is beszélve. Lehetne egy ilyen Hűvösvölgyben is,- ha bírná,- mint a nosztalgia flotta "spenótja",- és talán így nem enyésznének el Kecskeméten, Nyíregyházán. Szobon is jobban mutatna egy RÁBA hibrid... Ok, ok, álmodozni(?) szabad. :)

Tarján Zsolt (2012-04-18 08:44:34)

Szerintem nem (teljesen) örömteli hír ez, inkább hagyományos remot programban kellene felújítani őket.

Érdemes lenne árban összehasonlítani a két felújítási programot, illetve a hibridnél arra is kellene gondolni, hogy ki és miből fogja őket szerelni, felújítani, akkumulátort cserélni.
Az elhasználódott akkumulátort majd a telep egyik sarkába száműzik?

Kircsi László (2012-04-19 15:56:40)

Kedves Tarján Zsolt! A hibriddé alakítás többletköltsége hamar megtérül,ha a mozdonyt főleg hegyi pályán használják. Akár 30% üzemanyag megtakarítás is elérhető így,tehát van értelme a többletköltségnek.Persze egy alföldi vonalon megfontolandó a hibriddé alakítás többletköltsége.Oda valószínűleg teljesen jó a "sima" remot gép is.Az akksikat már annak idején a szocializmusban is újrahasznosították,tehát ezzel kapcsolatban nem értem az aggodalmát....

Tarján Zsolt (2012-04-20 07:40:35)

Nagyon szépen hangzik ez a 30%-os üzemanyag megtakarítás, ez egy klasszik Mk-48-hoz képest jönne ki, vagy netán egy remot Mk48-hoz képest is 30%-os megtakarítás érhető el?

Ha már számokkal dobálózunk, akkor érdemes lenne a hibrid gép árát összehasonlítani egy sima remotorizált mozdonyéval, aztán x évre kiszámítani és összehasonlítani a fenntartási költségeiket.

Nem az akkumulátor újrahasznosításával van gond, hanem ennek az anyagi vonzatával, illetve az új akkumulátor árával.

Arra a felvetésre nem kaptam választ, hogy ki és miből fogja ezeket a mozdonyokat javítani.




"a hazai kisvasutaknak ez az egyetlen túlélési lehetősége,már ami a vonógépállományt illeti"

Szerintem ön nincs tisztában, hogy egy ilyen hibrid mozdony mennyi pénzbe kerül, illetve hogy néha milyen pici pénzek hiányoznak a kisvasútjainkról.

Kircsi László (2012-04-21 16:41:37)

Tarján Zsolt! A 30%-os megtakarítást nem Én találtam ki,hanem ezt az értéket a már felújított Mk2021-es gép produkálta,üzemeltetési tapasztalatok alapján.Viszonyítási alapnak gondolom a sima Mk48-as volt.Az elektromos hajtáslánc sokkal környezetkímélőbb és megbízhatóbb is a hidraulikusnál (lásd:MÁV M61Nohabok,kontra M62szergej,stb).A megtakarítás viszont nemcsak az üzemanyagban jelentkezik!Jóval egyszerűbb a karbantartás is,de e mellett pár év alatt a rengeteg megspórolt hidraulikaolajból is összeáll egy összeg,ami másra is jó! (Mondjuk egy új akkupakkra.)Menyibe is kerül egy liter hidróolaj? Ami meg a kisvasúti mozdonyokat illeti (az Mk48-nál maradva),nincsen más választás a felújításnál,mivel a régi motorok már eléggé elhasználódtak a technikai elavultságukat ne is említsük... Igen,elég sokba kerül az átalakítás,de talán EU-s pályázatokkal,stb egyszerűen muszáj elkezdenünk a mozdonyaink megújítását,mert az új mozdony szóba sem jöhet a mai állapotokat figyelembe véve...

Chikán Gábor (2012-04-22 21:32:58)

Az M62 mozdony éppúgy dízel-villamos hajtású, mint az M61. (Pontosabban ma már 628 és 618 sorozat :)

Kircsi László (2012-04-23 21:16:04)

Chikán Gábor! Önnek teljesen igaza van! Én írtam el,az M62(628 sorozat)természetesen diesel-elektromos hajtásláncú. Én az M41 (csörgőre)gondoltam volna eredetileg. Sajnos utólag már nem tudom kijavítani. Amúgy köszi a jogos észrevételt!

Tarján Zsolt (2012-04-26 15:25:13)

Tehát a 30%-os megtakarítás máris nem jelentkezne, ha egy remot Mk48-al lenne az összehasonlítás.
A hidraulika olaj megtakarítás nem hinném, hogy túl nagy mértékű lenne, ez kb. egálban lehet a hibrid gép extra fenntartási költségeivel, de legalábbis az extra átalakítás költségeivel biztosan.


"Jóval egyszerűbb a karbantartás is"
Gondolom ez a következtetés is a hosszú "üzemeltetési tapasztalatok alapján" lett levonva :-) (és nem azok állítják ezeket akik ez valamiért érdekében áll)





Kircsi László (2012-04-27 01:14:53)

Tarján Zsolt! Ön téved. Semmilyen érdekemben nem áll magasztalni az Mk48-as mozdonyok hibriddé alakítását.Azzal egyet tudok érteni,hogy egy remot géphez hasonlítva esetleg,már nem valószínű a 30%-os megtakarítás a hibrid üzemben.(mivel nincsen még "sima"remot Mk48-as) Viszont nem tudom Ön mire alapozza az "extra fenntartási költségeket"? Az elektronokat még pótolni,de még lecserélni sem kell a hidróolajjal szemben!Akár a hibrid rendszer nélkül is üzemeltethető a mozdony,diesel-elektromos hajtással ha kell.Az elektromos hajtás köztudottan megbízhatóbb és egyszerűbb a karbantartása is! Bár igaz,más irányú szaktudást igényel mint a hidraulika,de ez persze nem lehet érv ellene.Meg kell tanulni érteni hozzá és nem félni kell tőle,ennyi az egész...

Tarján Zsolt (2012-04-27 10:13:52)

"Az elektronokat még pótolni,de még lecserélni sem kell a hidróolajjal szemben!"

Nagyon ezen az olajon "lovagol", tudja a hidro hajtást elég sok területen használják, nem véletlenül...., szerintem az olaj sem drágább, mint az akkumulátor és bizony egy tisztességes felújított mozdonyból nem ömlik az olaj!
Én nem azt állítom, hogy a hibrid mozdony és az elektromos hajtás rossz, vagy rosszabb, hanem azt, hogy egy ilyen hibrid mozdony elkészítése nagyon sok pénzbe kerül, karbantartás pedig bonyolultabb és nem hiszem, hogy a karbantartásához fel lenne készülve pl. az Eger erdő, persze lesznek majd felkészült karbantartó alvállalkozók, csak ezeket a munkákat majd ki is kell valamiből fizetni.
A pályázati pénzeket könnyű "elverni", de ha nem lesz pénz a fenntartásra, akkor kezdődnek majd a gondok, márpedig az erdészeteknél tipikus jelenség!
Egy ilyen mozdonyhoz nagyon jó "gazda" kell, de reméljük nem nekem lesz igazam, hanem önnek!

Tarján Zsolt (2012-04-27 10:14:03)

Egyébként az Mk48-as mozdonyoknál szerény véleményem szerint most egy sima re-motorizációt-felújítás kombinációt kellett volna végezni, így az elkészülte és kb. 1 éves használata után konkrét összehasonlításokat is lehetett volna végezni a LÁEV-es hibrid társávval, hiszen még sok másik Mk48-as mozdonynak lesz szüksége, a felújításra, hibrid átépítésre, vagy re-motorizációra, összehasonlítás alap viszont így nem lesz :-(

Örülök, hogy a GYV-n nem hibridizálódás folyik, hanem re-motorizáció, illetve tudtommal marad majd felújított klasszik Mk45-ös is.

Konkrét példát nem említek, hogy az Eger erdő kisvasútjain milyen (bagatell) dolgokra nem jut pénz, illetve mire nincs akarat, szerintem ha ön is tudna ezekről a dolgokról, akkor nem lenne megnyugodva a hibrid mozdony fenntartásával és karbantartásával kapcsolatban, persze megint említhetném, hogy remélem én tévedek és majd minden gyökeresen meg fog változni, de félek, hogy ez nem így lesz. :-(

Sipos Tamás (2012-05-05 09:50:02)

Kedves Tarján Zsolt.

Maga tipikusan az a fajta aki mindenkinél mindent jobban tud és félig üres a pohár. Örülni kellene, hogy efféle előrelépés történt szilváson és nem azt boncolgatni, hogy maga szerint hibás döntést hoztak. A vasutat üzemeltető erdészet neméppen ma kezdte a dolgot és elhiheti, hogy magánál jóval képzettebb és nem mellékesen szakemberek is dolgoznak akik bizony értik is a dolgukat. Örülni kell mindennek ami előrelépés hazánk kisvasútjain és nem egyből a hibát keresni... lehet velem van a baj de lehet, hogy nem.

Maradok tisztelettel...

Tarján Zsolt (2012-05-08 10:22:08)

Tudja kedves Sípos Tamás, maga engem nem ismer, nem tudja, hogy mi a szakmám, ezért jobban tenné, ha nem személyeskedne (én sem személyeskedem önnel) van némi rálátásom a dolgokra, legyen elég ennyi (már csak az én érdekemben is).


A Mátravasúton épp a Szalajkaházi szakasz bizonyította be, hogy a pályázati pénzeket könnyű elkölteni, de ezeket a nagy értékű beruházásokat utána üzemeltetni, használni is kellene, amire sokszor pénzhiány miatt nincs lehetőség. :-(

Róka Kmét (2012-05-09 06:02:48)

Mondok én is egyet:-))
az Mk hidraulikák már nagyon öregek. Ha kiakarják cserélni őket, szűk 10 milliós tétel.., s akkor még ott marad a szintén rendszeresen megnyekkenő első fokozat szabadonfutója.., a második fokozat gyakran összesülő lamellái, s a hegyi pályán szinte teljesen felesleges tolató - vonali fokozat váltó. A mai műszaki színvonalú dizel-villamos hajtások minimális túlméretezéssel örök élet, meg egy nap.

Tarján Zsolt (2012-05-10 10:50:40)

"A mai műszaki színvonalú dizel-villamos hajtások minimális túlméretezéssel örök élet, meg egy nap."

Csak tudnám, hogy minek oda az a bazi nagy akkumulátor, bár az is igaz, hogy valamire el kell költeni a (pályázati) pénzt :-)

Róka Kmét (2012-05-11 05:44:48)

Tarján Zs. Úrnak !
Gondolom minimum azért, hogy " lejt menetben " valamivel le lehessen terhelni a villamos féket:-))Később meg -, ha megnyekken -, a szükséges tengelynyomás miatt !!

Tarján Zsolt (2012-05-12 07:51:27)

A tengelynyomásra nem is gondoltam :-))

Sós János (2012-05-24 12:41:51)

Üdvözletem.
Én eredetileg az autóiparból indulnék ki, ahol azért már használják a hibrid hajtást. Nos, ott egy azonos típusú modern mindenféle-csöves dízelmotorral felszerelt Toyota evett 20%-al többet, mint a hibrid társa.(Főleg ugye városban jelentkezett a külömbség, ott gyakorlatilag károsanyag és gázolaj nélkül mozgott a verda) Ugyan, annyi eszük mazért lehetett volna, hogy kiszerelik a hagyományos kardántengelyes meghajtást a motor és a kerekek közül a Toyotánál. Abban egyetértek, hogy hegyvidéken bőven jobb a hibriditás, hiszen lejtmenetben a villanymotor akkuról táplálva bőven képes lehozni a szerelvényt. Villamos ellenállásfékről most nem beszélek, azaz lejtmenetben a villanymotorok generátorrá alakulva akár áramot is termelnek. Mellesleg a legyártott dízelmozdonyok kilencven-valahány százaléka dízel villamos, a nyílt vonali gépek között az M41 szinte ritkaság. Kisebb teljesítménynél, tolató gépeknél elterjedt a dízel-hidraulika...

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harmincnyolc meg negyvenöt?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline