Szakmai oldalak oldal logo
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Jogszabályok
Utasítások
Segédletek
Vasúti anyagok
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtatható változat

Kisvasutak lehetőségei Magyarországon

2011.06.17



Az Egyesülettől kért állásfoglalás a kisvasutak, különösen a jelenleg üzemen kívüli Kecskeméti és Nyíregyházi Kisvasút jövőbeni lehetőségeiről.

A kép illusztráció - de Kecskeméten, Nyíregyházán is csak korszerű eszközökre  építhető a jövő

A kép illusztráció - de Kecskeméten, Nyíregyházán is csak korszerű eszközökre építhető a jövő
Fotó: Karap Krisztián (2009.08.02.)

Ma Magyarországon a kisvasutak lehetnek

  • turisztikai vagy hétköznapi személyszállítási célokat,
  • illetve árutovábbítást szolgálóak.

Általánosságban elmondható, hogy a mai magyarországi turisztikai kisvasutak (1-2 kivételtől eltekintve) nem önmagukban turisztikai attrakciók, hanem turisztikai attrakciók és létesítmények megközelítését, összeköttetését szolgáló közösségi közlekedési eszközök. Ezt nem írja felül az, hogy külön szolgáltatásként nagyon sok kisvasútnak van múzeuma, nosztalgia-programja, de ezek csak kiegészítik az elsődlegesen működő közösségi közlekedési funkciót.

Ez a funkció azonban megkívánja, hogy legyen a vasút mentén turisztikai látnivaló, amely kellően sok turistát vonz ahhoz, hogy az eredendően nagy tömegű áru- és személyszállításra kifejlesztett vasúti rendszernek (még ha a kisvasutak esetén másutt is húzódik a nagy tömeg határa) értelmet adjon. Ezt figyelmen kívül hagyva a turisztikai célú közlekedési szolgáltatások erőltetése nem fogja igazolni a kisvasút létjogosultságát.

A hétköznapi utazási célokat (megközelítőleg, de pontatlanul a ma közszolgáltatásnak elismert személyszállítás) szolgáló kisvasutakat az elmúlt években felszámolták, csak a balatonfenyvesi hálózaton maradt ilyen üzemmód mutatóban. Ennek jövője és a funkció visszaállíthatósága szemléletváltási és műszaki kérdés is.

Ezen esetben az utasok célja nem a hangulatos, nosztalgikus, látványos időtöltés, hanem éppen ellenkezőleg, az utazás ne legyen maradandó élmény: gyors, kényelmes, sűrű vonatközlekedés képes csak megfelelni az igényeknek, amelyben semmilyen módon nem "enyhítő körülmény" a keskeny nyomtáv. Ehhez a magas minőségű normál nyomtávú mellékvonallal, vagy korszerű autóbuszokkal összemérhető műszaki színvonalat, közlekedési paramétereket kell elérni, nincs helye a szakmában a "kisvasút, jó lesz a fapados hússzal is" elvnek.

* * *

A nyíregyházi kisvasút esetében be kell látni, hogy a vasút környezetében Sóstó kivételével nincsenek számottevő turisztikai látnivalók, melyeket a nagyra becsülendő helyi lokálpatriotizmuson felül turisták – vasúti közlekedéshez mérhető – tömege keresne fel. Az egyedüli ilyen, sóstói látványosságokhoz pedig a kisvasút földrajzi helyzete nem megfelelő: hiába van itt ideális helyen a kisvasút állomása, ha nincs másik olyan állomás, ahonnan/ahová turisták tömege utazna.

Mindezzel ellentétben a vasút vonalvezetése, a feltárt terület lakosszáma Magyarországon egyedülállóan kiváló adottság a hétköznapi utazási célok elővárosi jellegű kiszolgálására.

E kisvasút újjáéledésének alapfeltétele egy olyan műszaki színvonal létesítése, mely a vonalvezetési adottságok kihasználásával, a napi munkába, iskolába járás igényeinek képes megfelelni. Ilyen fejlesztések nélkül, azaz a meglévő infrastruktúrán, meglévő gördülőállománnyal való bármilyen újraindulás ma már nem hozhat érdemi eredményt, sőt, inkább a kisvasút értelmetlenségét bizonyítaná.

* * *

A kecskeméti kisvasút helyzete némiképp más, mint a nyíregyházi. Itt a bugaci puszta jelent olyan turisztikai célpontot, melynek vonzereje a közösségi közlekedést preferáló szervezés mellett – alsó határon – alkalmas lehet a Kecskemét-Bugac közti vasúti közlekedés turisztikai megalapozására. A kisvasút más vonalszakaszain azonban már nincs ilyen (vasúti közlekedéshez mérhető vonzerejű) turisztikai háttér.

A kisvasút által feltárt településekről Kecskemétre, Kiskőrösre utazás jelenthet még olyan hétköznapi utazási igényt, mely a nyíregyházi hálózatéval ugyan nem vetekszik, de valószínűleg megalapozhat vasúti szolgáltatást (sőt, éppen itt mutatkozhat meg a keskeny nyomtávnak az az előnye, hogy kisebb forgalom mellett is gazdaságos vasúti közlekedést biztosíthat). Természetesen ennek is előfeltétele a nyíregyházánál leírt műszaki háttér – azzal a kiegészítéssel, hogy a kecskeméti állomás kedvezőtlen városföldrajzi helyzetét orvosolni kell.

Kisvasúti tekintetben különös lehetőség a Kecskemét-Kiskőrös városközi összeköttetés. A vasutat – az előbbiek szerint szükséges fejlesztése – alkalmassá teszi arra is, hogy a két város közti személyszállítást kiszolgálja.

Számottevő forgalmat generáló turisztikai attrakció, nagyobb település hiányában kérdéses, hogy a Bugac-felső – Kiskunmajsa szakasz üzemben tartható-e, ilyen attrakció létesítése azonban bármely vonalszakaszon újragondoltathatja a kérdést.

* * *

Ezzel összhangban, mind a kecskeméti mind a nyíregyházi vonalak további létét elsősorban a közösségi közlekedési funkció (és ennek finanszírozása) visszaadásával, a MÁV szisztémánál egyszerűbb üzemeltetési szerkezettel látjuk megvalósíthatónak, az erdei vasutaknál kipróbált, kisvasutakra egyszerűsített üzemviteli technológiára alapozva. Emellett olyan turisztikai látnivalókkal, amelyek - évente sokszázezres - látogatottságukkal elegendő turistát vonzanak ahhoz, hogy annak töredéke vonatra szállva még elegendő legyen megalapozni a kisvasút létjogosultságát.

Legutóbbi módosítás: 2011.06.17. 13:06

Hozzászólások

Óházy Bálint (2011-06-18 11:32:40)

A turistaforgalomra berendezendő, 40-50 kilométer/órás sebességre alkalmassá tett bugaci kisvasúton a festékszagú Mk48-asból és a szépen lefényezett kályhás Ba-w kocsikból álló nosztalgiavonat – amelyen jó néhány, a közelben működő német autógyár munkatársának messze földről ide látogató családtagja és rokona is tartózkodik – a Nagyállomásról a lajosmizsei vonalon, fonódó vágányon eljut a Halasi úti felüljáróig. Innen a jakabszállási Magyarkert-szárnyvonalra, ahol a kétórányi szüntetet helyismereti társasjátékkal és sétarepüléssel vagy légi járműbemutatóval tölthetjük. Ezután utunkat Bugac felé folytatva kis skanzenben, lovasbemutatókat nézve ismerhetjük meg az alföldi emberek régi mindennapjait. A tartalmas programot a helyi ízeket bemutató gasztronómiai élményekkel zárhatnánk, majd utolsó programként a kecskeméti Nagyállomásra 45 perc alatt eljutó Mk48-as mozdony hangjában és szerelvényének zakatolásában gyönyörködhetnénk.



Száraz Attila (2011-06-21 06:42:37)

,,Az egyedüli ilyen, sóstói látványosságokhoz pedig a kisvasút földrajzi helyzete nem megfelelő."

Ez szomorú, látszik, hogy aki az anyagot írta nem járt Nyíregyházán. Mi kell annál több, hogy a Sóstó Zoo előtt megy el? Mi kell annál több, hogy a Sóstó állomás a Sóstó Zoo-tól 2-300 méterre van, és kb ugyanennyire a Múzeumfalutól, illetve az Aquarius élményfürdőtől? Én eddig azt hittem, hogy ez egy szakportál, de most komoly kétségeim támadtak. Nagy kár nem jól fogalmazott, nem megalapozott szakvéleményt adni. Ezzel többet ártanak, mint használnak.

Karap Krisztián (2011-06-22 06:15:05)

Tisztelt Száraz úr!

Az állatkert, az élményfürdő és a múzeumfalu a vasút bezárása előtt is a helyükön voltak ugyebár.

Nos, ez a táv a városból vonattal 15-20 perc alatt volt abszolválható Bax kocsikban zötykölődve, míg ezzel szemben légkondis Solaris buszok járnak ugyan ide...

A cikk írójának messzemenően igaza van abban, hogy a látványosság önmagában nem elég, megfelelő marketing és ma elvárt színvonalú (Flirt, Desiro motorvonat) utazási feltételek nélkül nem fog menni.

Lehetne űrállomás is az állatkert helyén, akkor is mindenki busszal járna, mert az gyors, légkondis és 10 percenként járna a vasútállomásról...

Karap Krisztián (2011-06-22 06:16:00)

Könnyű ugyan Ausztriával dobálózni, de a Zillertalbahn-on korszerű motorvonattal fenn voltunk a völgyben egy óra alatt, végig kapcsolódó látványosságok (kötélpályák, strandok, szálláshelyek, falusi turizmus...), ütemes menetrend, stb stb. Indulásnál kezembe nyomtak egy térképet az egész völgyről, hogy itt kötélpálya, ott strand, ott egy másik kötélpálya, menj utaz azokkal is és hagyd itt a pénzed, mert kell.
Nálunk ez nincs így, nem kell a pénz.

Száraz Attila (2011-06-22 22:32:07)

Tisztelt Karap Úr!

Néhány apróságra azért hadd hívjam fel a figyelmét. Az Ön által favorizált Solaris buszok nem járnak 10 percenként Sóstóra, jobbára a légkondi, mint olyan nem működik. És a menetideje 20 perc. Nem igazán fontos, de más kisvasútnál is előfordul párhuzamos közlekedés, és eddig ez nem zavart senkit.

A Nyírvidéki kisvasút megszűnésekor fel sem merült, hogy esetleg Sóstóig közlekedhetne. Ezt az elmúlt bő 1 esztendőben sikerült bevinni a köztudatba. Szintén fontos lehet, hogy a kisvasút megszűnése óta olyan fejlesztések történtek Sóstón - talán Önhöz is eljutott pl. az Ócenárium híre - amelynek folyamányaként tavaly 500 ezer látogatója volt a Nyíregyházi Állatparknak. Tájékoztatásul közlöm, hogy az ünnepnapokon az Ön által favorizált Solaris autóbusz csak jelentős utazási idő növekedéssel tud bejutni a sok látogató miatt Sóstóra. Ellenben a kisvasút...

Száraz Attila (2011-06-22 22:33:50)

Tisztelt Karap Úr!

Szívből örülök, hogy eljutott Ausztriába, és ennyi élménnyel, követendő példákkal tért haza, de még jobban örülnék, ha egyszer a Nyírvidéki kisvasúton találkozhatnánk.

Amit a marketingről írt abszolút egyetértek. Ezért is írogatok Önnek határtalan türelemmel, hogy Sóstó és a Nyírvidéki kisvasút imázsa helyreálljon a kisvasut.hu-n.

Üdvözlettel

Száraz Attila

Chikán Gábor (2011-06-23 09:17:13)

Mint a cikk egyik készítője, reagálnom kell Száraz Úr gondolataira.
A kisvasút földrajzi helyzetének két vége van: honnan utazunk, és hová. Abban pedig teljesen igaza van, hogy Sóstógyógyfürdő állomás turisztikailag tökéletes helyen van, azonban - és ez kétségtelenül kimaradt a cikkből - nincs másik végpont, ami jelenleg nagy tömegeket érintene, ahonnan vagy ahová érdemes utazni.
Itt sajnos az sem segít, hogy Nyíregyháza nagyobb város: a városból sokkal egyszerűbb autóval, autóbusszal eleve Sóstóra utazni, mint autóval/autóbusszal kimenni Nyíregyháza állomásra, ahonnan kisvonattal utazhatunk tovább Sóstóra. A vonalszakasz látványossága sem olyan értékű, ami miatt ez a kerülő sokaknak kedvére lenne (kis mértékben pontosítottam a fentieket).
Természetesen minden nagyrabecsülésem és támogatásom megilleti azt, aki mégis megpróbálkozik egy ilyen üzemmel a "vonatozás mint élmény"-re alapozva.

Csonka Tamás (2011-08-22 11:54:00)

Tisztelt Chikán Gábor Úr!
A kisvasút másik vége Nyíregyháza vasútállomás. Mindenki, aki a városba vonattal érkezik itt száll le a vonatról. Ha 500 ezer látogató volt tavaly az állatparkban feltehetően Nyíregyházán kívülről is sokan jöttek.

Csonka Tamás

Dr. Tokodi Bence (2011-09-11 02:56:59)

Hohó! Óházi Bálint mondatait mintha már olvastam volna valahol... :) Csak az idézőjel maradt le a szöveg elejéről és végéről. :D

Dr. Tokodi Bence (2011-09-11 02:58:21)

u.i.: Elnézést, helyesen: Óházy

e94 e94 (2011-12-03 22:28:29)

Üdvözlet!

Elnézést, nem akarok kötözködni, de jól értelmezem a helyzetet?
Nekem úgy tűnik, hogy valakinek eszébe jutott, hogy kellene kezdeni valamit a bezárt kisvasutakkal. Még talán újra üzembe is lehetne Őket állítani!
Erre jön a Kisvasutak Baráti Köre, és ahelyet, hogy ötletek ezreit javasolná a vasutak hasznosítására, azt mondja, hogy "hagyjátok, nem érnek azok semmit"! Ez egy (kis)vasút-barátnak egy picit rosszul esik, különösen most, amikor a szomszédban a "Himmelstreppe"-t tervezgetik, ugyancsak a nagy semmi közepén (Tízből ha egyszer találkoztam valakivel Laubenbachmühle állomásán vonatra várva). :( Ők éppen úgy gondolják, hogy majd a vasút csinál oda turizmust.
( http://www.noevog.at/de/default.asptt=NOEVOG_R88&id=86486
)

Elnézést!

Üdvözlettel:
e94

Barkó Richard (2012-03-24 10:02:58)

Érdekes vita bontakozott itt ki. Először is csodálom, hogy szakértő KBK-s tagtársam nem tekinti összeköttetésnek egy megyeszékhely forgalmas vasútállomását a város legvonzóbb látványosságaival összekötő vonalszakaszt. Mintha elfelejtenénk, hogy Kemencén is szinte a semmiből csináltunk 12 évvel ezelőtt vasutat. Most meg a helyett, hogy örülnénk annak, hogy követőkre találtunk, mi akarjuk nekik megmagyarázni, hogy miért nem lehet? Gratulálok!

Barkó Richard (2012-03-24 10:03:41)

Amúgy megjegyzem, hogy Kemencén sincs százezres nagyságrendű turizmus, mégis virul a vasút.
A cikk többi részével egyetértek, főként a közösségi közlekedési funkció hangsúlyozásával. Nyíregyházán ügyes megállóhely-kiosztással még a helyi közlekedésben is szerephez juthatna a kisvasút, persze egyéb feltételek (pl. tarifaközösség) megteremtése esetén.
Megjegyzem továbbá, hogy Kiskunmajsát sem kell turisztikailag leírni, hisz ott gyógyfürdő működik tudtommal.
A lényeg, hogy a közszolgálati és a turisztikai funkció mindkét hálózaton jól kiegészítve egymást igazolhatja a kisvasút létjogosultságát. Persze megfelelő fejlesztés után...

Barkó Richard (2012-03-25 16:09:38)

Amúgy sejtem, honnan a félreértés. Az egyesület szakmai szervezet, elsősorban közlekedés-szakmai. Kiváló szakemberek mellett lelkes amatőrökkel. Namármost szakmai a közlekedésben, de nem szakmai a turizmus területén. E téren bizony, amatőrök vagyunk, nem is tudom, van-e köztünk turisztikai szakember. Tehát azt javaslom, a turisztikai kérdésekről abban jártasakat is kérdezzenek meg az érdeklődők, ne csak a KBK-t!

Németh Tibor (2012-05-04 20:52:15)

Mint turista hozzászólnék a témához.Tavaly voltunk Nyíregyházán az állatkertben az autót3 km re tudtuk letenni a bejárattól annyian voltak. Másnap busszal próbálkoztunk a negyedik járatra fértünk fel.Közben a kisvasút vágánya 50-re van bejárattól.Az Mk48 egy környezetbarát példánya Miskolcon már üzemel a bak kocsi felújítása se lenne ördöngösség.De Magyarországon ez a divat minden vagy semmi.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harminchárom meg negyvenhat?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV