kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Megújul az első kommandói kisvasúti jármű

2010.11.17 (Papucs András)



Kommandón már az 1930-as években mûködött sínautó (drezina), ezek voltak a vezetõk, prominens vendégek szállítóeszközei.

A drezina lerakása Sepsiszentgyörgyön

A drezina lerakása Sepsiszentgyörgyön
Fotó: Papucs András (2009.11.08.)

Az elsõ jármûvek Austro-Daimler motorral felszerelt, 8 személyes pályakocsiknak épültek, de az 50-es évektõl már személygépkocsiról is tudunk: egy IFA Framo-ról maradt fent felvétel. Ezt a pályamunkások is használták, de erre a célra késõbb kisteherautókat rendszeresítettek. Egy igazi ritkaság következett a sorban, most már a szocializmus elvtársainak vadászati célú szállítására, egy páncélozott Skoda VOS, de ezt a jármûvet pár év üzemelés után, baleset következtében selejtezni kellett.

Az 1980-as évek közepén váratlanul Kommandóra látogató Nicolae Ceușescu-nak viszont gyorsan szüksége volt egy autóra, így a kisvasút mûhelyében alig 24 óra alatt átépítettek ARO terepjárót. Ezt követte, vagy talán ezzel egyidõben, a kovásznai Szívkórházból leselejtezett GAZ 24-02 Volga típusú drezina.

A nagyon lepusztult jármûvet a 'Kommandói Napok' keretében sikerült újra a sínre tenni, majd ezt követõen november 9-én szállították a sepsiszentgyörgyi Puskás Tivadar Szakközépiskolába, felújítás céljából. A kombi Volgából valójában csak az alváz maradt, hiányzik a motor, a sebességváltó, szélvédõ, ablakok, mûszerfal, kárpitozás.... A szállítást sepsiszentgyörgyi Consic cég végezte, a fenti rakodást a kommandóiak oldották meg, lent pedig a Tega (sepsiszentgyörgyi köztisztasági vállalat) homlokrakodója emelte le a jármûvet a teherautóról. Az iskolában már ki is pucolták a jármûvet, és kiderült, hogy eredetileg nem zöld, hanem fekete volt.A bádogosmunkához szükséges fogyóeszközökkel a Depo (Compact Kft.) támogatott. Mivel szeretnénk eredeti állapotába helyreállítani a jármûvet, szükségünk van mindenféle Gaz 24-es (Volga) alkatrészekre. A felajánlásokat szívesen vesszük.

Az eseményekrõl fotóbeszámoló itt.

Cikk a Háromszékben.

 

Legutóbbi módosítás: 2011.01.25. 12:12

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline