Szakmai oldalak
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az EL-9 akkumulátoros mozdonyok

(Karap Krisztián)



Az EL-9-es sorozatú akkumulátoros bányamozdonyok az egykori NDK-ban készültek, a Berlin melletti Hans Beimler mozdonygyárban, az 1960-as és 70-es évek fordulóján.

A frissen felújított EL-9-es

A frissen felújított EL-9-es
Fotó: Tóth András

Hazánkban jelenleg már csak a felsőpetényi agyag-, a füzérradványi illit-, a bezárás alatt lévő gyöngyösoroszi érc-, és az úrkúti mangánbányában üzemelnek ilyen mozdonyok. A típus korábban elterjedt volt a szocialista országok bánya- és iparvasútjain, mára azonban a bányabezárások hatásaként jórészt ócskavasként értékesítésre kerültek. Az egyvezetőállásos, kéttengelyes, 4 tonna szolgálati tömegű, 9 kW teljesítményű, 14 km/h legnagyobb sebességű mozdony két vontatómotorját a rajta elhelyezett 72 V feszültségű akkumulátortelep látja el villamos energiával. A telep töltését általában hazai gyártmányú Anód áramirányítógyár által készített helyhezkötött töltőberendezéssel végzik.

Letölthető információk: EL9 leírás (pdf file)

Legutóbbi módosítás: 2010.11.13. 00:46

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline