|
Frissen feljavított, magyar építésű gőmozdony vendégszerepelt Kovásznán és Kommandón
2010.05.27 (Markója Szilárd)
Georg Hocevar vállalkozó által nagyjavított gőzmozdony vendégszerepelt a vasút mindkét járható szakaszán.
Magyar gőzös a kommandói erdőben
Fotó: Papucs András (2010.05.21.)
A gőzmozdonyt 1911-ben építették 2832-es gyári számon a Magyar királyi Államvasutak Gépgyárában, Budapesten. A gép négycsatlós, külsőkeretes, Stephenson-vezérművel, síktolattyúval ellátott igen népszerű típus volt (szerekezetszáma: 85.). A mozdony jeletős életútját a Bécsi Magyar Fakereskedelmi Rt. szalárdi telepén kezdte iparvasúti mozdonyként "2"-es pályaszámmal, majd az I. világháború alatt a priszlopi hadivasúton (Borsa-Iacobeni) teljesített szolgálatot. A háború után visszatért Szalárdra. A II. világháború idején sorsa bizonytalan, majd a Román Állami Erdei Vasutak (CFF) kötelékében tűnik fel ismét 764-243-as pályaszámon. 1962 és 1965 között Drenkován (Krassó-Szörény megye) teljesített szolgálatot, majd 1971 és 1993 között a dél-erdélyi Berzászkán (Krassó-Szörény megye). A vasút felszámolása után a mozdonyt osztrák vasútbarátok vásárolják meg 2001-ben, így a gép az ausztriai Feldbach-ba kerül. 2003-ban felújítást kap, üzembehelyezik, de az állaga hamar leromlik. Georg Hocevar vállakozó a mozdonyt Romániába szállította 2009-ben, ahol Brád-kriscsóri műhelyben megkezdődött a mozdony nagyjavítása. Az elöregedett kazán cseréjére is szükség volt, az új kazánt Jászvásáron (Iași), építették. A gép idén tavasszal tette meg kezdő métereit a brádi pályán, de első hivatalos bemutatkozása május 21-22-én volt Kovásznán és Kommandón, ahol németekből, angolokból, amerikaiból álló csoport megrendelésére közlekedett truckokból álló tehervonatával. Várhatóan legközelebb a Kommandói Napok (július 31. - augusztus 1.) alkalmával fog vendégszerepelni a halomi szárnyvonalon. A vonatról fotók további fotók itt láthatók.
|
Legutóbbi módosítás: 2011.01.25. 12:18
|
|
Képtár |
|
Vasútkereső |
|
|