1938. március 24-én a Magyar Bauxitbánya Rt. fuvarozási szerződést köt a Szállítási és Kisvasútépítő Kft-vel, melynek értelmében Nyirád határában a Bánya által Deáki-pusztán és Arnold-bányán kitermelésre kerülő bauxitot a Kft. a saját maga által épített és üzemben tartott kisvasútján a Sümegi Bazaltbánya MÁV állomásra szállítja le.
A 600 mm nyomtávolságú iparvasút 7 kg/fm-es sínekből épül, legnagyobb emelkedése 30 ezrelékes, a legkisebb ívsugara 30 méteres. Az engedélyezett tengelynyomás 2,4 tonna.
1942-re a Bánya és a Kft. között kiéleződnek a nézeteltérések. A kialakult helyzetben Bánya a zalahalápi MÁV iparvágányhoz kötélpálya építését határozza el. Az akkor mindössze 4 éves kisvasút megszűnésének tervezett időpontja március elseje. Az elkészült kötélpálya műtanrendőri bejárása 1943. május 11-én megtörténik, rajta a szállítás megindul. |