Kaszói Erdei Vasút
Vasúttörténet
Kaszó
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Vasúttörténet
Pályahálózat
Járművek
Látnivalók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Kaszói Erdei Vasút

(Szűcs Zoltán József)



1952-ben kezdték meg az építkezést. A talpfákat homokágyazatba fektették, rájuk 9,3 kg/fm tömegű sínek kerültek.

1955-re készen állt a SZENTA MÁV állomás - RINYASZENTKIÁRÁLYI ÚTI KITÉRŐ - NAGYRINYAPUSZTA és a RINYASZENTKIRÁLYI ÚTI KITÉRŐ - KASZÓPUSZTA 760 mm nyomközű vonal. Ekkor állt forgalomba az első C-50 -es motormozdony. Kiépült a Szentai MÁV állomáshoz kapcsolódó rakodó vágányzata. A motorszín a névadó Kaszópusztán épült fel. Megkezdődtek a rendszeres szállítások.

Meglehetősen hosszú, négykocsis vonat a szentai állomás előtt. Az első kocsiban kerékpárszállítás folyt a kisvasút egyetlen vasvázas teherkocsijával.

Meglehetősen hosszú, négykocsis vonat a szentai állomás előtt. Az első kocsiban kerékpárszállítás folyt a kisvasút egyetlen vasvázas teherkocsijával.
Fotó: Fodor Illés (2005.05.21.)

1957. július 15-én hatalmas szélvihar dúlt a területen, amely rövid idő alatt 40.000 köbméter fát tört össze és döntött ki. A értékes faanyag kihordását rögtön megkezdték. Ennek könnyítésére készült a CSILLAGPUSZTAi szárnyvonal. A C-50-es egyedül nem bírta a megnövekedett feladatokat, egy gőzmozdonyt is a vonalra irányítottak. A gyenge felépítmény azonban nem bírta a háromcsatlós mozdony súlyát. Végül selejtezték, szétvágták.

1961-ben bekapcsolták a vasutat a korlátozott közforgalomba, menetkedvezményi egyezséget kötöttek az Államvasutakkal. Forgalomba állították ma is használatos kocsijukat, amely feltehetően az NyVKV-ről származik. Kezdetben főképp az erdészeti munkások utaztak a kis kocsin, majd a turisták is felfedezték a vasutat.

1963-ban megépült az 1,8 km-es nagyrinyai vonal.

1962-1966 között a SZENTA MÁV áll. - KASZÓPUSZTA vonal talpfáit betonaljakra cserélték.

1970-ben a nagyrinyai vonalat felszedték.

Időközben megérkezett a harmadik C-50-es motor is. Így már összesen hárman, C17 403; C 401 és C 402 pályaszámon találhatók itt, ám a C17-403 már csak alkatrésztárként szolgál.

Biztosítóberendezéseket a vonalon nem telepítettek, központi forgalomirányítás sincs, az egyszerű forgalomban nincs is rá szükség. A vonalon egyszerre csak egy vonat mozoghat, a másik mozdony ezalatt a fakitermeléssel kapcsolatos tolatás, rendezési munkákat végzi.

Egy-egy vonat 10-11 tonna fát szállít be a Szentára. A vonatok részben truckpárokból részben ezekből kialakított rönköskocsikból állnak. A feltáróutak építésével a hívatásforgalom elmaradt, az erdei munkások autóbusszal utaznak. Megerősödött azonban a kirándulóforgalom. Vasár és ünnepnapokon két vonatpár közlekedik. Nagyobb csoportok utazási szándéka esetén célszerű érdeklődni, mert megesik, hogy a C-50-es motormozdony egyedül alkotja a vonatot!

1995-ben megkezdték a vonal felújítását.

1996-ban bekapcsolódtak a kisvasutak napjai rendezvényekbe. Ugyanekkor készítették el nyitott személykocsijukat a 06 számú rönköskocsi átépítésével. C-401 számú mozdonyukat Balatonfenyvesen újíttatták fel.

1997-ben újra megindult a teherszállítás, de sajnos a csekély kiszállítandó famennyiség miatt, rövid életű volt. December 23-án azonban jelentős esemény történt, megérkezett a vasútra a CFF 764.406R gőzmozdony, KARÁCSONY névre keresztelve már be is mutatkozott, igaz csak kis közönség előtt.

1998. tavaszán a gőzös a szabványoknak megfelelő három homloklámpás villanyvilágítást kapott, átvizsgálták a futóművet, amit rendben találtak. A kazán átvizsgálása után több tűzcsövet kicseréltettek, majd a mozdony üzemelését engedélyezték.

Legutóbbi módosítás: 2007.11.26. 15:02

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline