Kecskeméti Kisvasút
Vasúttörténet
Főoldal
Kecskemét
Vasúttörténet
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Képtár
Látnivalók
Elérhetőség
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Vasúttörténet

2023.06.01 (kisvasut.hu)



A Kecskeméti Kisvasút faanyag és egyéb más termékek szállítására jött létre.

A Kecskemét Város Erdőhivatalánál dolgozó Bakkay József vetette fel először, hogy a Bugac melletti erdőkből a tüzelőnek használt faanyagot kisvasúton szállítsák az Alsómonostori téglaégetőbe. A 15 km-es gazdasági vasutat 1920-ban adták át.

A vasútüzem kibővítése és átépítése 1927 őszén kezdődött, megépült a Kecskemét–Kiskunmajsa közötti 51 km-es fővonal. Az új vasútvonalat 1928. szeptember 12-én adták át. Ezzel együtt megépült Kecskeméten a Rávágy téri végállomás és az átrakodó a nagyvasúthoz. A homokhátsági tanyákon élőknek nagy fejlődést jelentett a vasút, mert ez volt az egyetlen közlekedési eszközük. A személyszállítás mellett a megtermelt árukat is gyorsan el tudták szállíttatni a városba, illetve az átrakodó állomásnak köszönhetően bárhová az országon belül.

Az 1929–1933 közötti gazdasági válság miatt a vasút léte veszélybe került. Kecskemét város vezetői azonban nem nyugodtak bele, hogy a nemrégiben épített vasútjukat a bezárás fenyegeti. A jövőt a turizmusban látták, létrehozták a Kecskeméti Idegenforgalmi Irodát, mely Bugacpusztán programokat, kirándulásokat kezdett szervezni. Óriási kampánnyal hívták fel az emberek figyelmét a kisvasútra és Bugacpusztára. Több neves hazai és külföldi személyiség is megfordult itt, például Móricz Zsigmond, Gusztáv Adolf későbbi svéd király és Rabindranáth Tagore Nobel-díjas költő, író.

Az 1930-as évek folyamán több terv is született a vasútüzem bővítésére új vonalakkal. Felmerült a kiskunmajsai vonal meghosszabbítása az akkor még létező Szegedi Kisvasút felé – összekapcsolva a két hálózatot, valamint új vonalak építése Kiskőrös, Kiskunhalas, Cegléd irányába. Végül a kiskőrösi vonal megépítésébe kezdtek bele az 1940-es években, a második világháború azonban több évig hátráltatta a munkát, csak az alépítmény építése
kezdődött meg. A háború után azonban folytatódott a munka. 1947-ben Törökfáitól Páhig, majd 1948-ban Kiskőrösig építették meg a vágányokat. Így a vasútüzem már meghaladta a 100 km-es vágányhosszt, amivel ma is a második legkiterjedtebb keskeny nyomközű vasút az országban.

Az 1949. év elején Kecskemét város tulajdonából állami tulajdonba, a MÁV vagyonkezelésébe került a vasútüzem. 1961-ben területrendezés miatt felszedték a Rávágy tér és az átrakodó közti mintegy 1 km-es szakaszt. A 70-es években megszűnt több értékesvasúti létesítmény, köztük Bugacpuszta és Nagybugac állomás, valamint a Bugacpuszta állomásról kiágazó iparvágány.

1981-ben a Halasi úti felüljáró építése miatt átépítették Kecskemét KK állomást, és megszüntették a Kecskemét-alsó pályaudvarhoz kapcsolódó pályaszakaszt is. A 90-es évekre megszűnt a teherszállítás a hálózaton, a rakodóvágányokat egyre kevésbé használták, így karbantartásuk is elmaradt. A Bugac felső állomásról kiágazó erdészeti iparvágányt felszedték, a szanki állomásépületet és áruraktárt eladták, de ezek legalább még ma is állnak. A csökkenő utasszám miatt az ezredfordulóra általánossá váltak a mindössze egykocsis szerelvények, amelyek múzeumvasútra való járműállománnyal és igen ritka menetrenddel próbálták kiszolgálni a napi utazási igényeket. A kisvasúton 2009 decemberében megszűnt a személyszállítás, 2010-ben a fűtőház is bezárta kapuit. Akkor sokan úgy gondolták, örökre...

A Kecskeméti Kisvasútnak azonban még a bezárást követően is több ezer rajongója volt a közösségi oldalakon, ezért újraindítását több személy és szervezet is szorgalmazta, ezek a kezdeményezések azonban nem vezettek eredményre.

A fordulatra 2020-ig kellett várni, ekkor vasútszakmai háttérrel rendelkező önkéntes próbálkozás indult, hogy a vasútvonalat az eddigiektől eltérő formában, szabadidős elfoglaltságot, sportolási lehetőséget, kikapcsolódást nyújtva hajtányozásra lehessen használni. A rendkívül sokrétű munkát siker koronázta: a közlekedési hatóság 2022-ben megadta az engedélyt a hajtányforgalomra.

A vasút üzemeltetői bíznak abban, hogy fokozatosan, több lépésben sikerül ismét rendezett környezetet teremteni, és idővel a vasúti létesítmények teljesen megújulhatnak, valamint visszatérhetnek a sínekre a rendes kisvasúti szerelvények is.

(történeti adatok forrása itt érhető el)

Legutóbbi módosítás: 2023-06-01 21:37

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline